NJII_97B Autobiografie v 19. a 20. století

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Kurs předpokládá jazykové znalosti na úrovni C1 a ochotu důkladně přečíst na každý týden 15-20 stran literární ukázek a schopnost diskutovat o jejich alternativních čtenářských realizacích. Der Kurs setzt ein Sprachkompetenz auf dem C1-Niveau und die Bereitschft voraus, sich in Form von close reading jede Woche mit 15-20 Seiten Text vertraut zu machen und über seine alternativen Lesarten zu diskutieren.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs seznámí posluchače s více než dvousetletou historií tohoto žánru v německé literatuře. Moderní forma autobiografie vznikla z pietistických konfesí ("Erweckungsgeschichten"). Goethe zdůraznil estetické aspekty a interpretaci individuálníchosudů. V 19. století se autoři autobiografií snažili zachovat rovnováhu mezi autoportrétem a zachycením doby. Svědectví i autorita svědka ještě nejsou zpochybňovány. Ve 20. století je důležitější samotný proces psaní, protože autorova víra v pravdu a duši jsou již otřeseny. Pisatel především hledá svou vlastní identitu. Např. u Thomase Bernharda se hranice mezi autobiografií jako nefikčním žánrem a fikcí rozostřuje. Der Kurs wird Zuhörer mit mehr als einer zweijährigen Geschichte dieses Genres in der deutschen Literatur vertraut machen. In der Zeit der Entstehung der Autobiographie im modernen Sinne, etwa in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts, emanzipiert sich das Individuum vom religiösen Muster der Bekenntnisse, einer Beichte, die im pietistichen Milieu als "Erweckungsgeschichten" sehr verbreitet waren. Seit Goethe rücken ästhetische Aspekte und sinngebende Deutung in den Vordergrund. Im 19. Jh versuchen die Autoren der Autobiographie, dass Selbstporträt und Zeitporträt im Gleichgewicht bleiben. Sowohl das Zeugnis als auch der Zeuge werden noch nicht in Frage gestellt. Im 20. Jahrhundert wird der Schreibvorgang selbst immer wichtiger, weil der Glaube an alte symbolische Bezugsgrößen wie Wahrheit oder Seele dem Schreibenden häufig abhanden gekommen sind. Die Identitätssuche steht im Vordergrund. Bei Bernhard werden sogar die Grenzen des Fiktionalen und Nonfiktionalen durchbrochen.
Výstupy z učení
Absolventi kurzu se seznámí s historickým a literárním kontextem, v němž texty od Jung Stillinga po Canettiho a Thomayse Bernharda vznikaly, pochopí jejich hisotrickou podmíněnost a v seminární práci prokáží schopnost interpretace kratšího autobiografického textu. Nach dem Abschluss des Kurses werden die Studierenden den historischen und literarischen Kontext kennen, in dem die Texte von Jung Stilling bis Canetti und Thomas Bernhard entstanden sind, die Einbettung dieser Werke in literarischen und historischen Kontexten verstehen und imstande sein, in der Hausarbeit einen kürzeren autobiographischen Text in Bezug auf seine Interkulturalität zu interpretieren.
Osnova
  • 1. Die Entwicklung der Autobiographie, ihre Abgrenzung gegen verwandte Genres. 2. Henrich Stillings Jugend ( 1777) 3. Johann Wolfgang Goethe: Aus meinem Leben. Dichtung und Wahrheit. (1811 - 1831) 4. Franz Grillparzer: Selbstbiographie ( geschreiben 1853, erschienen1872) 5. Arthur Schnitzler: Jugend in Wien (geschrieben postum 1968) 6. Jakob Wassermann: Mein Weg als Deutscher und Jude. Berlin 1921. 7. Walter Benjamin: Berliner Kindheit um 1900. (entstanden nach 1933, veröffentlicht 1950) 8. Klaus Mann: Kind dieser Zeit (1932). 9. Gottfried Benn: Doppelleben (1950). 10. Thomas Bernhard: Die Ursache. Salzb. (1975 ) 11. Die gerettete Zunge. Geschichte einer Jugend (1977) 12. Flusser, Vilem: Bodenlos. Eine philosophische Autobiographie (1992)
Literatura
  • Wolfgang Paulsen: Das Ich im Spiegel der Sprache. Autobiographisches Schreiben in der dt. Lit. des 20. Jh. Tübingen 1991.
  • BERNHARD, Thomas. Obrys jednoho života. Translated by Vratislav Slezák - Marek Nekula. Vyd. tohoto souboru 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 461 s. ISBN 8020406239. info
  • CANETTI, Elias. Die gerettete Zunge : Geschichte einer Jugend. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1979, 318 s. ISBN 3596220831. info
  • SCHNITZLER, Arthur. Jugend in Wien : eine Autobiographie. Edited by Therese Nickl - Heinrich Schnitzler. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1981, 380 s. ISBN 3596220688. info
  • FLUSSER, Vilém. Bezedno :filosofická autobiografie. Translated by Josef Kosek - Božena Koseková. Vyd. 1. Praha: Hynek, 1998, 225 s. ISBN 80-85906-91-0. info
  • GOETHE, Johann Wolfgang von. Z mého života : báseň i pravda. Edited by Kurt Krolop, Translated by Věra Macháčková-Riegerová. Vyd. v tomto překladu 1. Praha: Mladá fronta, 1998, 613 s. ISBN 802040712X. info
Výukové metody
Semin85 kombinuje úvodní prezentaci studentu, její doplnění vyučujícím a diskuse o úryvcích, se kterými se studenti seznámili domácí četbou. Das Semminar kombiniert eine Einführung durch einen Studierenden, deren Ergänzung durch den Seminarleiter und Diskussionnen über die Textauszüge, die als Hauslektüre vorbereitet wurden.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného dokončení semináře je aktivní účast na seminářích, znalost ukázek naskenovaných do materálů v IS MUNI, krátká prezentace k vybranému textu a seminární práce o stejném textu. Voraussetzung für einen erfolgreichen Abschluss des Seminars ist aktive Teilnahme an den Seminaren, Kenntis der im IS gescannten Textproben aus den behandelten Texten, ein kurzer Auftritt zum Text Ihrer Wahl und eine Hausarbeit zum gleichen Text.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Seminární práce věnované jednotlivým brněnským periodikům budou předneseny na společném semináři se studenty vídeňského Ústavu srovnávací literární vědy.
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022.