PAM127 Projekty mezigeneračního učení v komunitách

Filozofická fakulta
jaro 2020

Předmět se v období jaro 2020 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Pevná (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s tématem mezigeneračního učení v kontextu celoživotního učení, s poukazem na nové modely rodinného chování, jež vyplývají z vnějších i vnitřních podmínek fungování rodin (vyšší věk rodičů při narození prvního dítěte, inklinace k menšímu počtu dětí v rodině, preference nesezdaného soužití rodičů vedoucí k poklesu sňatečnosti, narůstání počtu dvougeneračních rodin, umenšování vlivu prarodičů a s tím spojeného mezigeneračního přenosu). Cílem kurzu rovněž je návrh projektu mezigeneračního učení pro prostředí komunit, a to na základě znalostí získaných z přednášek, seminářů a přednášek hostů z praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit procesy mezigeneračního učení s v kontextu celoživotního učení,
- plánovat a realizovat projekty mezigeneračního učení pro prostředí komunit.
Osnova
  • - Základní vhled do problematiky mezigeneračního učení a jejího kontextu. - Současné proměny rodiny v mezigeneračním kontextu (proměna generační struktury rodiny, generační soužití,…). - Základní pojmy vztahující se k mezigeneračnímu učení, historie zkoumání mezigeneračního učení. - Mezigenerační učení a mezigenerační programy. - Senioři a mezigenerační učení. - Mezigenerační projekty v praxi. - Návrh mezigeneračního projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog. ČR: Neuvedeno. Poutník, roč. XIII, č. 3, s. 16-18. ISBN E 16140. 2006. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada. 343 s. ISBN 807169195X. 1998. info
    doporučená literatura
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. 2009. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita v kontextu stárnoucí společnosti. In Pražské gerontologické dny 2006 - sborník přednášek. 1. vyd. Praha: Česká alzheimerovská společnost. s. 69-73. ISBN 80-86541-17-7. 2007. info
  • KREIDL, Martin a Ema HREŠANOVÁ. Nová podoba rodiny a mezigenerační přenos sociálního statusu prostřednictvím porodní váhy. In Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. FSS MUNI. Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti., 2007. info
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál. 219 s. ISBN 9788073672508. 2007. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 461 s. ISBN 9788024613185. 2007. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog - dokončení. ČR: Neuvedeno. Poutník, roč. XIII, č. 4, s. 22-23. ISBN E 16140. 2006. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita a gender (pečující dcery a pečující synové). Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, roč. 7, č. 1, s. 1-5. ISSN 1213-0028. 2006. URL info
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia. 198 s. ISBN 8086861805. 2005. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : průběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. 110 s. 2003. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : předběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. 112 s. 2003. URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 161 s. ISBN 80-86429-19-9. 2003. info
  • Sociologie rodiny. Edited by Ivo Možný. 2. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 250 s. ISBN 80-86429-05-9. 2002. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál. 127 s. ISBN 80-7178-249-1. 1999. info
    neurčeno
  • RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.). Učíme se po celý život?: O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 294 s. ISBN 978-80-210-8460-5. 2016. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, skupinová diskuse a spolupráce, domácí práce, workshop.
Metody hodnocení
Studenti kombinovaného studia mají předepsáno 6 hodin konzultací. Seminární práce (návrh projektu mezigeneračního učení pro prostředí komunit) mají uloženy ve stejném rozsahu jako studenti denního studia. Mají povinnost je v daném termínu vložit do systému Elf (https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=931) tak, aby si je všichni ostatní účastníci kurzu měli možnost s předstihem přečíst a připravit se tak na diskusi při prezentaci. Podmínky pro získání kreditů: prezentace seminární práce a písemná zkouška.
Informace učitele
Předmět je realizován v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0195 Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých. Projekt je spolufinancován ESF a MŠMT ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je vyučován i v anglickém jazyce.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PAM127