PAMK002 Andragogika II

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
18/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 2. 8:00–9:40 D31, 10:00–11:40 D31, Pá 11. 3. 8:00–9:40 D31, 10:00–11:40 D31, Pá 22. 4. 15:00–16:40 D31, 17:00–18:40 D31, Pá 6. 5. 13:00–14:40 D31, 15:00–16:40 D31
Předpoklady
PANK001 Andragogika I || PAMK001 Andragogika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Andragogika II představuje andragogiku je odbornou a vědeckou disciplínu v kontextu klíčových andragogických témat. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a objasnit andragogická paradigmata; bude interpretovat klíčová témata z andragogických pozic; bude schopen interpretovat výsledky andragogického výzkumu v kontextu andragogických teorií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat andragogické teorie a koncepty na témata z oblasti vyučování a učení dospělých;
- interpretovat současné problémy vzdělávání dospělých a rozvoje lidských zdrojů s pomocí adekvátních teorií.
Osnova
  • 1. Dospělý jako účastník vzdělávání.
  • 2. Vzdělavatelé dospělých a instituce VD.
  • 3. Dospělí ve formálním vzdělávání.
  • 4. Vzdělávací potřeby a motivace ke vzdělávání.
  • 5. Dospělí v neformálním vzdělávání – další profesní vzdělávání.
  • 6. Workplace learning – učení pro pracoviště.
  • 8. Dospělí v neformálním vzdělávání – zájmové vzdělávání.
  • 9. Dospělí a informální učení.
  • 10. Kvalita, akreditace a certifikace vzdělávání dospělých.
  • 11. Zaměstnanost a zaměstnatelnost jako andragogice téma.
  • 12. Výzkumy vzdělávání dospělých – metodologické otázky.
Literatura
    povinná literatura
  • NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. 2009. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? Masarykova univerzita. Brno, 2009. info
  • Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer. xvii, 382. ISBN 9780415314930. 2004. info
    doporučená literatura
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. 2009. info
  • JARVIS, Peter. Lifelong learning and the learning society. first published. London: Routledge. xiii, 218. ISBN 0415355419. 2006. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia. 216 s. ISBN 80-86432-23-8. 2003. info
  • ŠIMEK, Dušan. Sociologie práce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 82 s. ISBN 8070677058. 1997. info
  • ŠIMEK, Dušan. Otevřená práce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 91 s. ISBN 807067623X. 1996. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
Inovace kurzu ve formě on-line studijní podpory v anglickém jazyce je dostupná v elfu: http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=3109 Inovace kurzu probíhá v rámci projektu Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých CZ.1.07./2.2.00/15.0195. Projekt je spolufinancován ESF a MŠMT ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován i v anglickém jazyce.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.