PAN008 Kariérové poradenství ve vzdělávání dospělých

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 25. 9. až Pá 20. 12. St 12:00–13:40 B2.23; a St 18. 9. 12:00–13:40 C43
Předpoklady
Předpokladem kurzu je absolvování Základů poradenství v rámci studijního programu Sociální pedagogika a poradenství nebo Semináře k základům poradenství v navazujícím magisterském stupni studijního programu Sociální pedagogika a poradenství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zasazen do kontextu vývoje kariérového poradenství ve světě, mapuje typy poradenských služeb, které jsou nabízeny jako služby kariérového poradenství včetně specifik vedení poradenského procesu. Cílem kurzu je, aby se studenti zorientovali v možnostech vedení poradenského procesu v oblasti kariérového poradenství, uměli si s oporou o teorie kariérového rozvoje (Parsons, Holland, Super) připravit a vést poradenský proces. V rámci kurzu budou posíleny tyto kompetence:
komunikativní kompetence
dovednosti řídit vlastní kariéru
koncipovat nabídku služeb kariérového poradenství na úrovni
organizace podle potřeb uživatelů/klientů služeb
připravit si a vést poradenský proces s respektem ke specifikům klientů
reflexe svých kompetencí a limitů poradenské práce.
Osnova
  • Osnova 1. Charakteristika a trendy v rozvoji kariérového poradenství 2. Teorie kariérového rozhodování a rozvoje (např. Parsons, Holland, Schein, Super, konstruktivistické přístupy). 3. Kariérové informace a práce s nimi (zdroje kariérových informací, standardy pro systémy kariérových informací, informační zdroje v ČR). 4. Vedení poradenského procesu (rozdíl mezi orientací a poradenstvím, cíle, fáze a tvořivost v poradenském procesu, tvorba individuálních kariérových plánů). 5. Sebepoznávání, diagnostika a testování v poradenském procesu 6. Využití koučinku a nástrojů age managementu v poradenském procesu 7. Kariérové vzdělávání jako součást poradenského procesu (modely kariérového vzdělávání v ČR a inspirace ze zahraničí, systém mapování a hodnocení kompetencí dospělých). 8. Služby kariérového poradenství v Evropě (jejich organizace, vybrané výsledky evaluace, principy dalšího rozvoje).
Literatura
    povinná literatura
  • VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
  • HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství : příručka pro země s nízkými a středními příjmy. Vyd. 1. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2007, x, 110. ISBN 9788090400528. info
    neurčeno
  • CIMBÁLNÍKOVÁ, Lenka, Jiří FUKAN, Romana JOKEŠOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ, Zdeněk PALÁN, Milada RABUŠICOVÁ, Milena RAJMONOVÁ a Lenka ŘEHÁKOVÁ. Age management: Komparativní analýza podmínek a přístupů využívaných v České republice a ve Finsku. Praha: AIVD ČR, 2011, 84 s. ISBN 978-80-904531-2-8. URL info
  • WHITMORE, John. Koučování : rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti, metoda transpersonálního koučování. Translated by Aleš Lisa. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Management, 2009, 243 s. ISBN 9788072612734. info
  • Multikulturní poradenství : teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Edited by Mika Launikari - Sauli Puukari. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2009, 291 s. ISBN 9788087335079. info
  • MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím? : jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, viii, 296. ISBN 9788025123959. info
  • KIDD, Jennifer M. Understanding career counselling : theory, research and practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, xiii, 160. ISBN 1412903394. info
Výukové metody
Přednáška, seminární cvičení, exkurze.
Metody hodnocení
Výuka probíhá jako kombinace přednášek, cvičení, exkurzí a samostudia. Předmět je ukončen zkouškou. Podmínkou zkoušky je odevzdání seminární práce (portfólio) a absolvování písemného testu.
Informace učitele
Další literatura: Career guidance. A Handbook for Policy Makers. Dostupné z http://www1.oecd.org/publications/e-book/9104021E.pdf Gysbers, Norman C.; Heppner, Mary, J.; Johnston, Joseph, A.: Career cousnseling. Process, Issues and Techniques. USA: Allyn and Bacon, 1998 Mc Mahon, M.; Patton, W.(eds.) Career counselling, London: Routledge, 2008. ISBN 0-415-38563-6 Pivi, Nilsson; kerblom Pehr. Kariérové poradenství pro život. přeložil NVF (NISP), Praha: NVF, 2002 ISBN 80-238-8363-1 Předmět je realizován v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0195 Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých. Projekt je spolufinancován ESF a MŠMT ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.