PAN112 Philosophy of Education

Faculty of Arts
Autumn 2016
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Tue 9:10–10:45 U32
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 6 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/6, only registered: 0/6
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to bring student to a philosophical view of education. The course is based on interpretation of selected works by philosophers of education and continues towards students’ personal considerations of selected topics of the philosophy of educational process (e.g. human educability, relationship between an educator and an educated, an educated as a part of a community and others). The conclusion of the course is dedicated to problems of pedagogy from the point of view of philosophy of science. At the end of the course, students are able do distinguish among individual levels of pedagogical discourses and some students are able to identify a philosophical type of questioning.
Syllabus
  • Course outline:
  • 1. Philosophical view of man and his education. 2. Philosophical view of education (philosophy of education based on Pragmatism, marxist philosophy of education, phenomenological perspective of the philosophy of education). 6. Philosophy of education as a pedagogical science.
Literature
    required literature
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 80-85866-64-1. info
  • CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
    recommended literature
  • PALOUŠ, Radim and Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus : filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN 9788024619019. URL info
  • STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. 1. vyd. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity, 2008, 142 s. ISBN 9788070437117. info
  • STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006, 183 s. ISBN 8073800128. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995, 199 s. info
  • PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 237 s. ISBN 8004254152. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
    not specified
  • PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
Teaching methods
Lectures, discussion, self-instruction
Assessment methods
There will be several lectures in the course of the semester, but the instruction will be primarily based on group discussions about selected works by philosophers of education. Course evaluation: credit Each student will present an interpretation of a chosen work and, based on it, leads a philosophical discussion with others about selected issues related to education.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2011, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2016/PAN112