PAN117 Osobnostně sociální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia oboru Andragogika. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
Osnova
  • Úvod do teorie osobnostního a sociálního rozvoje. Konstruktivistické a humanistické teorie jako rámec osobnostního a sociálního rozvoje.
  • Předmět a metody, hra jako hlavní metoda.
  • Rozvoj klíčových kompetencí v osobnostně sociálním rozvoji. Reflexe jako nástroj osobnostně sociálního rozvoje.
  • Hlavní témata: sebepoznání, komunikace, spolupráce a další.
  • Osobnostně sociální rozvoj jako součást kurikula.
  • Osobnost, vztah a skupina v osobnostně sociálním rozvoji.
  • Učitel jako lektor osobnostně sociálního rozvoje, principy lektorské práce.
  • Zmapování rizik a výběr vhodných aktivit v rámci osobnostně sociálního rozvoje.
Literatura
    doporučená literatura
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
    neurčeno
  • Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
  • VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 207 s. ISBN 8023945149. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Dospělí si mohou stále hrát. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 198 s. ISBN 8086851052. info
  • CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 104. ISBN 8072266705. info
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
  • VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1988, 160 s. URL info
Informace učitele
• Belz, Horst - Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 375 s. Bibliografie: s. 371-375. ISBN 80-7178-479-6. • Glegg, Brian - Birch, Paul. Teamwork : budování týmu a zvedání jeho výkonu. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. x, 104 s. Rozvoj osobnosti. ISBN 80-7226-670-5. • Učime (se) spolupráci spoluprací :náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2007. 181 s. ISBN 8023967703. • Jarošová, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností : metodický průvodce. Praha : Management Press, 2001. 223 s. Bibliografie: s. 221-223. ISBN 80-7261-048-1. • Silberman, Mel - Lawsonová, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 311 s. Edice Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-124-. • Kasíková, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. 141 s. ISBN 8023946684. • Hermochová, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1, Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1989. 160 s. • Vališová, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 135 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7184-624-4. • Svatoš, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. 173 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7041-301-8. • Bakalář, Eduard. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1976]. Vyd. 1. Praha : Pressfoto, 1976. 194 s. : i. Knižnice časopisu Kviz. • Bakalář, Eduard. Nové psychohry : společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 223 s. : i. Bibliografie: s. 206-211. ISBN 80-7178-235-1. • Kříž, Petr. Kdo jsem, jaký jsem :aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. 132 s. ISBN 8023946692. • Valenta, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : (srovnání systémů). Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1999. 79 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-85866-40-4. • Bay, Rolf H. Účinné vedení týmů. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. 152 s. Bibliografie: s. 147-152. ISBN 80-247-9068-8.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2020.