PANK005 Kvalitativní výzkum

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Vychopňová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je teoretické i praktické seznámení s metodologií kvalitativního výzkumu a možnostmi jejího využití v pedagogice a dalších společenských vědách. Studenti jsou nejprve seznámeni s teoretickými východisky kvalitativního paradigmatu. Následně je podrobně rozebráno několik realizovaných kvalitativních projektů a podán přehled strategií a technik používaných v kvalitativním výzkumu. Jádrem kurzu je vysvětlení metody zakotvené teorie (se zaměřením na techniku hloubkových rozhovorů) v postupných krocích (volba výzkumné otázky - rozhodnutí o vzorku - vypracování schématu rozhovoru - vedení rozhovoru - záznam dat - kódování dat - vytváření teorie). Studenti si volí vlastní výzkumnou otázku a v každém kroku pracují na vlastním hypotetickém výzkumném projektu. Součástí každého kroku je vždy hodnocení práce studentů ze strany vyučující i kolegů v kurzu.
Osnova
  • 1. Teoretická a metodologická východiska kvalitativního výzkumu 2. Možnosti a limity kvalitativního výzkumu 3. Design kvalitativního výzkumu 4. Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování 5. Techniky sběru dat 6. Vedení a záznam rozhovoru 7. Kvalitativní analýza dat: otevřené kódování 8. Kvalitativní analýza dat: tvorba kostry analytického příběhu 9. Psaní výzkumné zprávy 10. Kritéria kvality v kvalitativním výzkumu
Literatura
    povinná literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. 2007. URL info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. 407 s. ISBN 8073670402. 2005. info
    doporučená literatura
  • GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK. 229 s. ISBN 9788022323178. 2007. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. 332 s. ISBN 9788024713625. 2006. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar. 327 s. ISBN 8055109044. 2005. info
  • HOLLIDAY, Adrian. Doing and writing qualitative research. London: SAGE. xi, 211. ISBN 0761963928. 2002. info
Výukové metody
lectures, class discussion, group project
Metody hodnocení
6 průběžných úkolů, obhajoba skupinového výzkumného projektu
Informace učitele
Kurz je organizován jako kombinace prezenčních a e-learningových lekcí. V průběhu kurzu plní studenti postupně šest seminárních úkolů, které jsou průběžně hodnoceny. Výsledným výstupem z kurzu je zpracování výzkumné zprávy a její obhajoba na závěrečném semináři. Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=935
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.