PB22JA30 Pedagogická diagnostika

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:40 B2.43
Předpoklady
Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Pedagogická diagnostika je získání základních znalostí teorie a praxe pedagogické diagnostiky. Student porozumí cílům a metodám pedagogické diagnostiky, rozdílům mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou; seznámí se kvalitativními a kvalitativními přístupy v pedagogické diagnostice a osvojí si základní metody pedagogické diagnostiky.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů (diagnostika, diagnostikování, diagnóza).
  • Pedagogická diagnostika, didaktická diagnostika, pychologická diagnostika, pedagogicko-pychologická diagnostika.
  • Typy pedagogické diagnostiky (normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální diagnostika; sumativní a formativní diagnostika).
  • Proces diagnostikování, diagnóza a její typy, diagnóza jako prostředek pedagogické a poradenské intervence.
  • Diagnostické metody a jejich využití v pedagogické praxi (dělení diagnostických metod, vlastnosti diagnostických metod, požadavky na kvalitu metod); testové metody - validita, reliabilita, standardizace, tvorba norem; projektivní metody.
  • Pozorování, rozhovor, anamnéza, dotazníky a testové baterie, analýza produktů činnosti a dokumentů.
  • Diagnostika školní zralosti a způsobilosti pro školní docházku.
  • Diagnostika klimatu školy, třídy, učitelského sboru a sociálních vazeb.
  • Diagnostika rodiny.
  • Dotazníky a testové baterie zaměřené na poznání některých aspektů osobnosti, diagnostika školní úspěšnosti.
  • Diagnostika při volbě vzdělávací a profesní dráhy (volbě povolání).
  • Didatktické testy.
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
    doporučená literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Pedagogická diagnostika dítěte v předškolním věku. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2016, 51 s. Výběr z aktuálních školských témat: Čtvrtletník pro mateřské školy I. ISBN 978-80-7496-280-6. info
  • GAVORA, Peter. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010, 216 s. ISBN 9788089132911. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100. ISBN 9788025125694. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
Výukové metody
Přednáška a seminář. Přednášky mají formu výkladu a jsou doplněny praktickými příklady a ukázkami pedagogických diagnostických metod. Semináře jsou prakticky zaměřené, studentům je dána možnost vyzkoušet si vybrané diagnostické nástroje.
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je vyžadována (1) aktivní účast v semináři; (2) písemná zkouška zaměřená na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu. Aktuální seznam okruhů ke zkoušce a způsob hodnocení je zveřejněn ve studijním systému ELF.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4525
E-learningová opora: PB22JA30: Pedagogická diagnostika. V opoře jsou studentům dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály, diagnostické nástroje; harmonogram, požadavky, tematické okruhy ke zkoušce a podmínky hodnocení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021.