PB22PA9 Praxe v poradenských zařízeních

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
Praxe v celkovém rozsahu 30 hodin. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 16:00–17:40 B2.43
Předpoklady
PB12JA14 Základy poradenství
Předpokladem praxe v poradenských zařízení je absolvování kurzu Základy poradenství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Praxi je možné zapisovat po nebo souběžně s kurzem Profesní poradenství.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s charakterem práce poradenských zařízeních, s konkrétní povahou poskytovaných služeb a fungováním pracovníků v rámci vybraného poradenského zařízení. Praxe je zaměřena na etická specifika poradenské práce při zvládání širokého spektra situací, v nichž se cílová populace poradenských pracovníků nachází. Je směrována do organizací, které realizují některou ze specifických forem poradenství - např. výchovné, školní, kariérové či profesní poradenství. V průběhu kurzu účastníci nejprve nastudují odbornou literaturu k témtu. Na závěr praxe vypracují individuální zprávu a v seminárních skupinách připraví Power Pointovou prezentaci pro ostatní účastníky kurzu. Své poznatky z praxe pak diskutují s ostatními studenty a vyučujícím. Komplexní podporu pro absolvování kurzu naleznou v e-learningové aplikaci ELF.
Osnova
  • Úvodní organizační pokyny pro studenty. Výběr instituce, první kontakt s poradenským zařízením a vyřízení administrativních záležitostí (smlouvy o praxi). Účast na přednášce s tematikou poradenství, etika práce v poradebských zařízeních. Vlastní praxe ve vybraném zařízení (30 hodin) a plnění úkolů specifikovaných v e-learningovém prostředí Elf. Student věnuje 20 hodin přímé práci ve vybrané instituci, 10 hodin věnuje přípravě a závěrečné zprávě. Po praxi následuje reflexe s prezentací úkolů a skupinovou diskusí na závěrečném semináři.
Literatura
  • Multikulturní poradenství : teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Edited by Mika Launikari - Sauli Puukari. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2009, 291 s. ISBN 9788087335079. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Historie a současnost kariérového poradenství na základních a středních školách České republiky. In Obecné otázky výchovy ke zdraví. první, 2009. Brno: Masaryk university with colaboration by MSD, 2008, 20 s. ISBN 978-80-210-5070-9. info
  • VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
  • Kariérové poradenství - přítomnost a budoucnost. Edited by Jana Zapletalová - Hana Vaňková. Vyd. 1. Praha: IPPP, 2006, 276 s. ISBN 8086856216. info
  • NOVÁK, Tomáš a Hana DRINOCKÁ. Partnerské a rodinné poradenství : práce s klienty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 198 s. ISBN 8024715260. URL info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Josef DUPLINSKÝ. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 207 s. ISBN 807290101X. info
  • SCHERREROVÁ, Dagmar. Evaluace kariérového poradenství pro vysokoškoláky jako analýza hodnocení efektivity poradenského procesu. In : Ekonomická teória a prax - dnes a zajtra. Sborník z konference. Bánská Bystrica: EF UMB, 2002, s. 52-57. ISBN 80-8055-593-1. info
  • Kvalita sociálních služeb v poradenství :metodika hodnocení. Edited by Vladimír Sklenář. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2002, 92 s. ISBN 80-86552-43-8. info
  • HLOUŠKOVÁ, Lenka. Poradenství jako most mezi vědními obory pomáhajících profesí. (poznámky k rozvoji oboru "Sociální pedagogika a poradenství" na Ústavu pedagogických věd FF MU v Brně). In Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, s. 39-42. ISBN 80-7041-113-9. info
  • NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, Brno-Kraví Hora, 2001, 98 s. ISBN 80-210-2673-1. info
  • MALÁ, Michaela. Hodnocení přínosů projektu občanského poradenství. Edited by Tomáš Sirovátka. Brno: [s.n.], 2000, 104 s. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
  • LÁLOVÁ, Markéta. Občanské poradenství. Edited by Pavel Navrátil. Brno: [s.n.], 1999, 116 s. info
  • KLÍMOVÁ, Marta. Aktuální otázky výchovného poradenství. Praha: Ústav školských informací při MŠ ČSR, 1988, 73 s. info
Výukové metody
praxe, reflexe praxe
Metody hodnocení
Bloková výuka, zápočet Ukončení kurzu Výstupem z praxe je písemně zpracovaný úkol. Zápočet je udělen na základě zpracovaného úkolu a diskuse v rámci skupiny. Veškerou podporu (studijní materiály, konkrétní zadání úkolu, termíny přednášek a skupinových setkání apod.) naleznou studenti v aplikaci ELF.
Informace učitele
Podrobná specifikace podmínek ukončení kurzu, literatura a doplňujicí údaje ke kurzu jsou zveřejněny v e-learningové podpoře praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.