PB32JB52 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Lucie Homolová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 9:10–10:45 L11
Předpoklady
Předpokládá se pokročilá znalost práce s počítačem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.
Osnova
  • Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti? Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzdělávání Víceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání. Analýza webových stránek středních a základních škol. České školské portály. Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu. Internet v sociální pedagogice a poradenství. Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě. Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých. Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. 2009. info
  • ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton. 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. 2006. info
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně. s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. 2005. info
  • ZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada. 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. 2001. info
    doporučená literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. ICT v rukou českých učitelů. Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, roč. 2009, č. 1, s. 54 - 70. ISSN 0031-3815. 2009. info
  • ZOUNEK, Jiří. Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií. In RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 143-167, 24 s. sv. 1. ISBN 978-80-210-4779-2. 2008. info
  • CASTELLS, Manuel. The internet galaxy : reflections on the internet, business, and society. 1st pub. Oxford: Oxford University Press. xi, 292. ISBN 0199255776. 2003. info
    neurčeno
  • STRACH, Jiří. Sociální sítě a jejich vliv na změny použití Internetu ve škole. In 5.Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVI 21. ISBN 978-80-7392-098-2. 2009. info
  • ŠTĚTKA, Václav a David ŠMAHEL. Attributes of Participation in Online Communities among Czech Internet Users. Observatorio. Lisbon: The Observatory for Media, roč. 2, č. 3, s. 39-52. ISSN 1646-5954. 2008. URL info
  • ŠEVČÍKOVÁ, Anna a David ŠMAHEL. Cyberbullying among Czech Internet users : preliminary results. Brno. konference Cyberspace 2008. 2008. URL info
  • LUPAČ, Petr a David ŠMAHEL. World Internet Project - The Czech Republic: The Internet in the Czech Republic 2006. 2007. URL info
  • ŠMAHEL, David. Czech Internet Report: The Rise of the Internet Generation? In Cyberspace 2005. Brno: Masaryk University. s. 261-268. ISBN 80-210-4060-2. 2006. info
  • ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV. s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. 2005. info
  • BAKARDJIEVA, Maria. Internet society : the Internet in everyday life. London: SAGE. xi, 220. ISBN 0761943390. 2005. info
  • ŠMAHEL, David. World Internet Project in the Czech Republic: The rise of the Internet generation? Brno: Prezentace na konferenci Kyberprostor 2005 - 7.11.2005, 2005. URL info
  • ZOUNEK, Jiří. K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy. SPFFBU. Brno: Masarykova univerzita v Brně, roč. 2004, U 9, s. 111-126, 17 s. ISSN 1211-6971. 2004. info
  • BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media : from Gutenberg to the Internet. Reprint. Cambridge: Polity. viii, 374. ISBN 0745623751. 2003. info
  • KUROSE, James F. Computer networking :a top-down approach featuring the Internet. Boston: Addison-Wesley. xxiv, 712. ISBN 0-201-47711-4. 2001. info
  • SZCZEPANIK, Petr. The Fan-Subculture Identity on the Czech Internet. How Czech Net-Citizens Reflect Their Experience with Popular Culture on the Internet. Bergen: CD-ROM konference ISSEI 2000., 2000. info
  • HLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu : jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press. ix, 205. ISBN 8072261827. 1999. info
  • SMEJKAL, Vladimír. Internet @ [tři paragrafy]. Vyd. 1. Praha: Grada. 166 s. ISBN 8071697656. 1999. info
  • TURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno. 49 s. 1998. info
  • ROSENOER, Jonathan. Cyberlaw : the law of the Internet. New York: Springer. xiv, 362. ISBN 0387948325. 1997. info
  • Internet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar. 72 s. ISBN 80-7202-197-4. 1997. info
  • VOJÁČEK, Josef. Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie. s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. 1997. info
  • Cultures of Internet :virtual spaces, real histories, living bodies. Edited by Rob Shields. London: SAGE Publications. viii, 196. ISBN 0-8039-7519-8. 1996. info
  • ŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex. 110 s. ISBN 80-85780-75-5. 1996. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět byl do minulého roku vypisován pod názvem Internet ve vzdělávání. Od letošního roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT ve vzdělávání.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.