PB32JB71 Mediální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 8:20–9:55 B21
Předpoklady
absolvování kurzu Základy sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Cíle předmětu
Cílem kurzu je jednak teoretické seznámení s problematikou masových médií a teorií mediální výchovy, jednak aplikace těchto poznatků do praxe prostřednictvím vytváření lekcí mediální výchovy. Součástí kurzu je terénní práce na základní škole. Na konci kurzu jsou studenti schopni navrhnout a zrealizovat lekci mediální výchovy.
Osnova
  • 1. Základní pojmy. Masová komunikace jako proces. 2. Mediální gramotnost a mediální výchova. 3. Zdroj v masové komunikaci – mediální průmysl. 4. Mediální produkt a jeho obsah. 5. Mediální produkt a jeho význam. 6. Publikum. 7. Účinky masové komunikace. 8. Mediální výchova v praxi českých škol. 9. Didaktika mediální výchovy. 10. Praktická realizace mediálně výchovných lekcí na základní škole.
Literatura
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako seminář, v jeho průběhu studenti vypracovávají zadané úkoly. V poslední části kurzu ve skupině vytvoří návrh lekce mediální výchovy a tento návrh posléze zrealizují v reálné výuce na ZŠ. Podmínkou udělení kreditů je průběžné odevzdávání seminárních úkolů a provedení lekce na ZŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2010.