PB32JB83 Praktika ekologické a globální výchovy

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 15:00–18:15 pracovna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Navazuje tak na kurz Soudobá témata ekologické výchovy. Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím a ekovýchovným projektům. Exkurze a náslech umožňují seznámení studentů s praktickou činností EV institucí. Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce programů na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty a programy ekologické výchovy.
Osnova
  • Výuka sestává ze čtyř bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. 1 - 04/03 Úvod do praktik ekologické výchovy, EV v předškolním věku cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu; požadavky k zápočtu; cíle, formy, obsahy a role EV; EV v předškolním věku; co jsou ekologické výukové programy; didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; ukázka a rozbor ekologického výukového programu zadání samostatných náslechů, témata závěrečných prací. 2 - 18/03 EV ve školním věku EV ve formálním systému vzdělávání; střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; pobytové ekovýchovné programy; ukázka a rozbor simulační hry; hodnocení kvality ekologických výukových programů; 26/03-12/04 Povinné hodnocení ekologického výukového programu 3 – 15/04 EV v mimoškolní výchově, EV formou projektové výuky mimoškolní EV – historie, vývoj a současnost; příklad plánu EV pro mimoškolní výchovu; EV v dětských organizacích; shrnutí obsahu kurzu formou diskusní aktivity; finanční podpora projektů v oblasti ekologické výchovy. 4 – 29/04 Ekologická výchova dalších cílových skupin, konzultace závěrečných prací. 5 - 13/05 Prezentace a hodnocení závěrečných prací Terénní exkurze - termín bude stanoven konsensuálně využití chráněných území pro ekologickou výchovu; návštěva ekoškoly; prezentace závěrečných prací, zakončení kurzu.
Literatura
    povinná literatura
  • online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
  • online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
    doporučená literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. ISBN 809029541X. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • KORVASOVÁ, Hana a Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
Výukové metody
Typ výuky: interaktivní bloková výuka, samostatná práce, terénní exkurze.
Metody hodnocení
Aktivní účast v blocích, hodnocení ekologického výukového programu, vlastní práce.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Kurz proběhne v pěti blocích: 1. 4.3. 2. 18.3. 3. 15.4. 4. 29.4. 5. 13.5. Termín jednodenní terénní praxe dosud není stanoven. Podmínkou úspěšného ukončení je hodnocení ekologického výukového programu na některém středisku ekologické výchovy (seznam bude nabídnut) a zpracování závěrečné týmové práce. Čtyřhodinové bloky probíhají od 15:00 do 18:30 v učebně ACROSS (Veveří 26). Vzhledem k rozsahu kurzu je pro jeho úspěšné absolvování nutná plná účast!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.