PBSNJA6 Andragogika

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Zuzana Šimberová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 16:40–18:15 B31
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PBSNJA6/Lichy: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PBSNJA6/Sudy: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se obeznámí s východisky andragogiky, s teoretickými proudy v andragogice a jejich důsledky. Budou znát hlavní evropské a české dokumenty ošetřující oblast vzdělávání dospělých a celoživotního učení. Dále se zvládnou principy vzdělávání dospělých, naučí se uvažovat o dospělém jako učícím se jedinci a porozumí procesům učení se dospělých.
Osnova
  • 1. Andragogika jako obor, charakteristika.
  • 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU.
  • 3. Teorie vzdělávání dospělých, základní proudy.
  • 4. Dospělý z pohledu andragogiky.
  • 5. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě. Vzdělávací politika ČR a EU.
  • 6. Instituce vzdělávání dospělých. Profese ve vzdělávání dospělých, financování vzdělávání dospělých.
  • 7. Didaktika vzdělávání dospělých.
  • 8. Soudobé koncepty vzdělávání dospělých. Celoživotní učení. Formální, neformální a informální učení a vzdělávání.
  • 9. Podnikové vzdělávání. Individuální rozvoj a organizační rozvoj.
  • 10. Koncepty sebevzdělávání (reflektivní praxe, Kolbův učební cyklus ad.). Podpora sebevzdělávání.
Literatura
  • Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
  • Social capital and lifelong learning. Edited by John Field. 1st pub. Bristol: Policy Press. vii, 176. ISBN 1861346557. 2005. info
  • Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer. xvii, 382. ISBN 9780415314930. 2004. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia. 216 s. ISBN 80-86432-23-8. 2003. info
  • Strategy of human resources development for the Czech Republic. Praha: Úřad vlády ČR. 64, 72 s. ISBN 80-86734-02-1. 2003. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown. 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. 2002. info
  • BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia. 110 s. ISBN 80-86432-40-8. 2002. info
  • ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press. 225 s. ISBN 0-335-20677-8. 2001. info
  • ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku. 88 s. ISBN 8021103124. 1999. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum. 129 s. ISBN 8071843814. 1999. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. 1999. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA. 55 s. ISBN 80-902232-2-2. 1998. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada. 243 s. ISBN 8071694592. 1998. info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis. 96 s. 1997. info
  • PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA a Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. 111 s. 1997. info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum. 157 s. ISBN 8071841684. 1996. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita. 166 s. ISBN 8021013338. 1996. info
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada. 631 s. ISBN 8071692506. 1996. info
  • DOLAN, Shimon L. a Randall S. SCHULER. Human resource management : the Canadian dynamic. Scarborough: Nelson Canada. xvii, 620. ISBN 0176035419. 1994. info
  • JARVIS, Peter. Paradoxes of learning :on becoming an individual in society. 1st ed. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass Publishers. xviii, 272. ISBN 1-55542-448-1. 1992. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška a seminář ukončeno zkouškou
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~novotny/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.