PG12B26 Rhetoric

Faculty of Arts
Spring 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Thu 8:20–9:55 C34
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this optional course is to make the students familiar with basic terms concerning rhetoric and to teach them how to use such knowledge in practice. The theoretical part of the course will deal with the contemporary position of rhetoric among other related disciplines (stylistics, theory of communication etc.), with the factors influencing the process of communication or with the influence of such factors on the construction of utterances. Since the profession of a teacher requires a high level of the skill to transmit information, communicate with students and promptly react to situations which may occur during the lesson, attention will also be paid to the development practical communicative skills (if necessary, the students' speeches may be recorded and further analysed).
Syllabus
  • The aim of this optional course is to make the students familiar with basic terms concerning rhetoric and to teach them how to use such knowledge in practice. The theoretical part of the course will deal with the contemporary position of rhetoric among other related disciplines (stylistics, theory of communication etc.), with the factors influencing the process of communication or with the influence of such factors on the construction of utterances. Since the profession of a teacher requires a high level of the skill to transmit information, communicate with students and promptly react to situations which may occur during the lesson, attention will also be paid to the development practical communicative skills (if necessary, the students' speeches may be recorded and further analysed).
Literature
  • ČERVENÁ, Vlasta. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Online. Edited by Vladimír Mejstřík. 3., opr. vyd. Praha: Academia, 2003. 647 s. ISBN 9788020010803. [citováno 2024-04-23] info
  • kol. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. 2. vyd. Praha : Academia, 1989.
  • MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů.. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998. 356 s. ISBN 8020006400. [citováno 2024-04-23] info
  • MARTINCOVÁ, O., aj. 2004. Nová slova v češtině : slovník neologizmů 2. Praha : Academia.
  • KRAUS, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 879 s. ISBN 9788020013514. [citováno 2024-04-23] info
  • HAUSER, Přemysl, Vlastimil STYBLÍK, Eva HOŠNOVÁ and Marie ČECHOVÁ. Základní mluvnice českého jazyka (Fundaments of the Czech Grammar). Online. 1st ed. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2004. 248 pp. ISBN 80-7235-018-8. [citováno 2024-04-23] info
  • Příruční mluvnice češtiny. Online. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996. 799 s. ISBN 8071061344. [citováno 2024-04-23] info
  • Encyklopedický slovník češtiny. Online. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. 604 s. ISBN 80-7106-484-X. [citováno 2024-04-23] info
  • HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Online. Vyd. 2., rozš., v nakl. For. Praha: Fortuna, 1999. 383 s. ISBN 8071689130. [citováno 2024-04-23] info
  • STANĚK, Vladimír. Jak psát správně čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. Online. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997. 85 s. ISBN 8071684732. [citováno 2024-04-23] info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Online. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. [citováno 2024-04-23] info
  • STRAHL, Vlastimil. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině : podle původních jazykových pramenů a prací českých lingvistů. Online. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 150 s. ISBN 8071849812. [citováno 2024-04-23] info
  • LOTKO, E. 2004. Kapitoly ze současné rétoriky. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • ŠVANDOVÁ, Blažena and Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat (Argumentation and the art of communication). Online. první. Brno: PedF MU Brno, 1999. 330 pp. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. [citováno 2024-04-23] info
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Online. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia, 1998. 182 s. ISBN 8020006591. [citováno 2024-04-23] info
  • KRAUS, J. 2004. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum.
  • Hubáček, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1990.
  • LAIROVÁ, Sylvie. Trénink paměti :principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Online. Translated by Miroslava Camutaliová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 149 s. ISBN 80-7178-293-9. [citováno 2024-04-23] info
  • Machová, Svatava, red. Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha : Univerzita Karlova, 1995.
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Online. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 stran. ISBN 8021010703. [citováno 2024-04-23] info
  • SVATOŠ, Tomáš and Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Online. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. 172 s. ISBN 80-7041-794-3. [citováno 2024-04-23] info
  • Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000.
  • SZYMANEK, K. 2003. Umění argumentace : terminologický slovník. Olomouc : Univerzita Palackého.
Assessment methods (in Czech)
Protože předmět má charakter workshopu, účast ve výuce je nutná (min. 75% za semestr). Podmínkou k získání zápočtu jsou minimálně dvě samostatná ústní vystoupení každého ze studentů (cca v rozsahu 5-10 min.); podklady k vystoupením studenti odevzdají v písemné formě; podrobnosti budou upřesněny na počátku výuky. Vyučovacím jazykem předmětu je čeština, včetně úkolů a vystoupení připravených studenty.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Autumn 2001, Autumn 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/PG12B26