PG33B63 Malé sociální skupiny

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je veden jako interdisciplinární a multiparadigmatický rozbor problematiky malých sociálních skupin. Jsou diskutovány terminologické rozdíly mezi pojmy malá sociální skupina, tým, kolektiv, dále rozdíly mezi formálními a neformálními skupinami. Zvláštní pozornost je věnována výsledkům empirického zkoumání malých sociální skupin v posledních desetiletích. Na konci kurzu studenti dokáží interpretovat skupinové procesy v rámci základních teorií; rozpoznat fáze skupinové dynamiky; aplikovat vědomosti o sociálních skupinách v pedagogické praxi.
Osnova
  • Podstata skupinového chování člověka
  • Pojem sociální skupina
  • Sociální skupina a teorie sociální opory
  • Skupinový výkon
  • Časové, topografické a strukturální aspekty sociální skupiny
  • Sociální konstrukce skupinové reality
  • Role sociálních skupin v různých fázích života
  • Empirické zkoumání školní třídy jako sociální skupiny
  • Školní třída jako sociální skupina
  • Školní klima, kultura školy, klima třídy, kultura třídy
  • Pedagogická interakce, sociální role učitele, styl vedení, moc a autorita
Literatura
  • ARROW, Holly, Joseph E. MCGRATH a Jennifer L. BERDAHL. Small groups as complex systems : formation, coordination, development, and adaptation. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2000, viii, 336. ISBN 0-8039-7230-X. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • ADAIR, John. Vytváření efektivních týmů. Translated by Martin Rozsíval. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 199 s. ISBN 80-85603-70-5. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • KRECH, David, Richard S. CRUTCHFIELD a Egerton L. BALLACHEY. Človek v spoločnosti : základy sociálnej psychológie. Vyd. 1. Bratislava: Vydavatel'stvo Slovenskej akadémie vied, 1968, 629 s. info
  • MATEJKO, Aleksander. Nástin sociologie práce. 1. vyd. Praha: Práce, 1967, 213 s. URL info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, skupinové projekty. Seminární práce.
Metody hodnocení
Seminární práce naplňující stanovené požadavky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2010, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.