PG33B70 Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 19:10–20:45 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se obeznámí se základními východisky andragogiky a principy rozvoje lidských zdrojů v mezinárodním, národním, regionálním a podnikovém kontextu. Naučí se uvažovat o vzdělanostní, gramotnostní a kompetenční úrovni lidí s ohledem na plnění základních životních a sociálních rolí. Studenti porozumí pluralitě zájmů o vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů a budou reflektovat potřeby jednotlivých aktérů.
Osnova
  • Andragogika a rozvoj lidských zdrojů - základní teze oborů.
  • Celoživotní učení a vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU.
  • Rozvoj lidských zdrojů v mezinárodní a české perspektivě. Výzkumy a analýzy.
  • Základní pojmy RLZ. Učení, výkon a změna jako tři předměty zájmu RLZ. Vzdělávání, výcvik a rozvoj lidí. Sociálně zodpovědný RLZ.
  • Organizační chování.Individuální rozvoj a organizační rozvoj.
  • Pluralita zájmů o učení se a vzdělávání dospělých: stát, organizace, jednotlivec.
  • Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů v managementu, personalistice a dalších oborech.
  • Učení pro pracoviště
Literatura
    povinná literatura
  • NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
    neurčeno
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • Dokumenty, vize a strategie ošetřující téma lidských zdrojů na evropské, české a regionální úrovni budou zadávány v průběhu kurzu.
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
  • Nezaměstnanost jako sociální problém. Edited by Petr Mareš. 3. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 172 s. ISBN 80-86429-08-3. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000, 107 s. ISBN 80-86432-00-9. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA a Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 111 s. info
  • KELLER, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996, 191 s. ISBN 80-85850-15-X. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, individuální seminární práce.
Metody hodnocení
Test s otevřenými otázkami (70%), individuální seminární práce (30%)
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.