PG42A77 Kvantitativní výzkum

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:40 D31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V prakticky orientovaném kurzu studenti pracují v týmech na svém vlastním výzkumném projektu od výběru tématu a formulace problému a hypotéz přes tvorbu pozorovacího postupu či měřícího nástroje k sondě o charakteru předvýzkumu, na které prokáží schopnost vyhodnotit data a zpracovat závěrečnou zprávu. Individuálně dále zpracují posudky na vybranou zprávu jiného týmu.
Osnova
  • 1. Od tématu výzkumu k měření: možnosti kvantitativního výzkumu, schéma výzkumu, teorie, téma, operacionalizace, apod.
  • 2. Studium výzkumů – hledání problémů
  • 2. Výběr tématu výzkumu.
  • 2. Formulace výzkumného problému.
  • 3. Tvorba měřícího nástroje.
  • 4. Výzkumné šetření.
  • 5. Vyhodnocení dat.
  • 6. Zpracování závěrečné zprávy.
  • 7. Zpracování posudku.
Literatura
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Online. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 9788071845690. [citováno 2024-04-24] info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. Online. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 257 s. ISBN 8070677988. [citováno 2024-04-24] info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Online. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 808593115X. [citováno 2024-04-24] info
  • CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Online. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 48 s. ISBN 8070674695. [citováno 2024-04-24] info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Online. Praha: Karolinum, 1993. 374 stran. ISBN 8070668229. [citováno 2024-04-24] info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Online. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. [citováno 2024-04-24] info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Online. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, [citováno 2024-04-24] info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Online. Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
Metody hodnocení
skupinový projekt
Informace učitele
Kvantitativní výzkum je prakticky orientovaný kurz, jehož cílem je zvládnutí celého procesu realizace kvantitativního empirického šetření. V rámci kurzu studenti realizují samostatný výzkum včetně zpracování dat. Pro zvládnutí kurzu jsou proto nezbytné základní znalosti statistického zpracování dat (statistické testování hypotéz apod.). Pokud studenti neabsolvovali v předchozím studiu předměty zaměřené na statistiku, je nezbytné nejprve projít kurzem Analýza kvantitativních dat! Kurz Kvantitativní výzkum doporučujeme zapsat až v 2. či pozdějším semestru magisterského studia!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020.