PG44B69 Současná pojetí zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
MgA. Martin Hak (přednášející), Mgr. Klára Záleská, Ph.D. (zástupce)
Ing. Aleš Máchal (přednášející)
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Kurz je určen výhradně pro studenty vzdělávacího modulu ZRU. Kurz se snaží studentům nabídnout různé podoby zkušenostně reflektivního učení u nás i ve světě a má posloužit hlavně jako inspirace pro studenty, kteří mohou poznatky z kurzu aplikovat přímo v učebním procesu. Kurz je koncipován jako vhodný doplněk teoretického kurzu Teorie zkušenostně reflektivního učení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu ukázat studentům co možná nejrozmanitější podoby zkušenostně reflektivního učení v dnešním světě, poukázat především na rozmanitost a ideový základ, který je aplikovatelný v nejrůznějších souvislostech. Studentům budou postupně představováni rozliční odborníci z praxe, kteří jim budou prezentovat svoje pojetí zkušenostně reflektivního učení (osobnostně sociální výchova, dramatická výchova, zážitková pedagogika apod.).
Osnova
  • • Vzdělávací potenciál LARPů (přednášející: J. Pouchlá) • Dialogické jednání s vnitřním partnerem (přednášející: S. Suda) • Osobnostně sociální výchova ve škole – historie, současnost, perspektivy (přednášející: J. Valenta) • Zkušenostní učení v přírodě – vybrané zahraniční přístupy (přednášející: J. Neuman) • Možnosti využití zkušenostně reflektivního učení v environmentální výchově (přednášející: A. Máchal) • Projekt CzechKid jako zkušenostně reflektivní alternativa realizace multikulturní výchovy (přednášející: D. Moree) • Storytelling a možnosti jeho uplatnění ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: M. Hak)
Literatura
  • DOHNALOVÁ, Šárka. NLP - Storytelling techniques for communication and presentation skills. 2009. URL info
  • BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics, 2006, xii, 243. ISBN 0736055029. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
  • CASSADY, Marsh. Creating stories for storytelling. San José: Resource Publications, 1991, viii, 157. ISBN 0893902055. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, praktický nácvik
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast a odevzdání písemné recenze kurzu. K ukončení kurzu je také nutné podepsání prezenční listiny kurzu a odevzdání formuláře zpětné vazby do 31. 1. 2014.
Informace učitele
http://www.acor.cz
E-learningová opora předmětu: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=157 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Detailní rozpis jednotlivých přednášek bude zveřejněn v aktualitách na webu http://www.acor.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: prezenční bloková výuka doplněna online výukou.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2017, podzim 2019.