PG61B03 Praktika ekologické a globální výchovy

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 8:00–11:40 B2.52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Získají představu o tvorbě jednoduchých programů EV.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV.
Osnova
  • 1. 18.9. Vzájemné seznámení skupiny, organizace kurzu, věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
  • Studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy. Seznámí se s nabídkou EV zaměřenou na děti předškolního věku. Případové studie: Lesní školky, Ozónový program
  • 2. 2.10. Vývoj a směry environmentální výchovy
  • Studenti v reflexi a v následné online debatě komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
  • EV ve světě: Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Problémy nebo konflikty, společnost nebo příroda? „Hungerfordova reforma“ a alternativní proudy: Steve van Matre a Joseph Cornell. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech (severský přístup). Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově na počátku 21. století. Návrat k přírodě jako novodobá alternativa: výchova k ekogramotnosti, místně zakotvené učení.
  • 3. 15.-16.10. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář ve středisku ekologické výchovy
  • Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s vysvětlujícím kontextem a reflexí.
  • 4. 30.10. Environmentální výchova v ČR
  • Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při tvorbě vlastní seminární práce.
  • 5. 13.11. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
  • Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení navštívených programů středisek ekologické výchovy.
  • Výuka probíhá v modelu „převrácená učebna“. Studenti si předem prohlédnou přednášky nahrané na Youtube a promyslí si, kterým tématům by se při společné práci chtěli věnovat:
  • • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
  • • Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
  • • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studentů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.
  • • Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
  • • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studentů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů. 6. 27.11. NNO v environmentální výchově, projektová výuka
  • Činnost tzv. středisek ekologické výchovy, metodické materiály a jejich využitelnost v pedagogické praxi, ukázky úspěšného použití projektové metody v EV na školách, EV v organizacích dětí a mládeže. 7. 11.12. Prezentace seminárních prací
  • Studenti diskutují programy středisek ekologické výchovy, které navštívili v průběhu semestru a představují vlastní náměty na aktivity EV.
Literatura
    povinná literatura
  • Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
  • PASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane
    doporučená literatura
  • online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
  • Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
  • online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido. 116 s. ISBN 9788073151478. 2007. info
    neurčeno
  • Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno. 205 s. ISBN 80-902954-0-1. 2000. info
Výukové metody
Typ výuky: interaktivní bloková výuka, samostatná práce, terénní exkurze.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň jeden bod u každé položky povinné části kurzu. Týmově získané body se započítávají každému členu týmu. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Pravidla pro získávání bodů
Povinná část kurzu:
• Účast na outdoorovém semináři: 10 bodů
• Účast na každé přednášce: 2 body
• Hodnocení navštíveného programu: 0-15 bodů
• Návrh vlastní aktivity programu EV: 0-15 bodů
• Prezentace programu 0-3 body
Volitelná část kurzu:
• Recenze cizojazyčné monografie: 5-10 bodů (podle typu publikace a kvality)
• Esej 0-10 bodů
Hodnocení Zápočet za více než 25 bodů
Informace učitele
Podmínkou úspěšného ukončení je dostatečný počet bodů sestávající se z účasti a zpracování seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PG61B03