PGB101 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 8:00–11:40 D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV.
Osnova
  • 1. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
    15.2.2023 Medek
    Cíl: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.

    Obsah:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
    Diskuse o případových studiích:
    • Lesní školky,
    • Ozónový program.

    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (2012) Objevujeme přírodu, Učení hrou a prožitkem. Praha: Portál
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge.
    Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada
    Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsy-chologie [online] Dostupné z: http://www.ekopsychologie.cz/citarna/studie/role-predskolniho-vzdelavani/

  • 2. Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy
    1.3.2023 Medek

    Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.

    Před výukou:
    1) Seznámení se s nabídkou středisek ekologické výchovy

    Obsah: - EVVO ve formální a neformální výchově,
    - střediska ekologické výchovy,
    - případové studie – klimatické vzdělávání,
    - zadání seminárních prací.

    Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
    Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP

  • 3. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně
    14.-15.3.2023 Kaprálův mlýn Činčera, Medek

    Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.

    Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.

  • 4. Vývoj a směry environmentální výchovy
    12.4.2023 Činčera

    Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    Obsah: Průběh a kontext kurzu. Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově.

    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    • Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/

    Studenti na základě prvních dvou přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře. Stu-denti si na základě třetí přednášky promyslí otázky uvedené na jejím konci.

    Seminář:
    • Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
    • Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky

    Doporučená literatura: Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
    Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
    Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
    Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
    Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Envi-ronmental Education Research, 7, 3, 207-320.
    Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environ-mental Education and Communication, 7, 55-65.

  • 5. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
    26.4.2023 Činčera

    Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení programů středisek ekologické výchovy.

    Před výukou: Materiály k nastudování před online výukou:
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    • Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
    V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studen-tů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.

    Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masary-kova univerzita Brno. Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.

  • 6. Závěrečné setkání
    10.5.2023, Medek (Činčera)
    • Doplňující téma environmentální výchovy dle vzájemné dohody.
    • Konzultace seminárních prací

Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
    doporučená literatura
  • ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. info
  • MÁCHAL, Aleš. Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604205. info
    neurčeno
  • Náhradní obsah: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013.
  • CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
Výukové metody
Přednášky na základě vlastní přípravy, ukázky aktivit, četba, on-line diskuse, náslech a rozbor programu.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 25 bodů a zároveň se buď zúčastnit terénního semináře nebo odevzdat seminární práci. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
0-20 bodů Účast na přednáškách (4 body každá přednáška)
8 bodů Účast na terénním výjezdu
0-15 bodů Hodnocení programu EV
0-15 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
0-15 bodů Recenze odborného textu

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2024, jaro 2025.