PGBK101 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2020

Předmět se v období jaro 2020 nevypisuje.

Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
Studenti
1. Diskutují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a strategií EV
2. Vyhodnocují silné a slabé stránky navštívených programů EV
3.Charakterizují vybrané organizace zabývající se EV a jejich programovou nabídku.
Výstupy z učení
Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Naučí se vytvářet jednoduché programy EV. Seznámí se s možnostmi získání finančních zdrojů pro své projekty EV.
Osnova
  • 1. Vzájemné seznámení skupiny, organizace kurzu, věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
  • Cíle: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy. Seznámí se se směry EV zaměřené na děti předškolního věku.
  • Obsah:
    základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem, EV pro předškolní věk
  • Případové studie:
    • Lesní školky
    • Ozónový program
    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
    Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
    Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
    Strejčková, E. et al. (2005) Výzkum odcizování člověka přírodě: Závěrečná zpráva. Projekt VaV. Praha: MŽP, Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.

  • 2. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování


    Cíl: studenti v reflexi a v následné online debatě komentují vybrané články klíčové pro vývoj environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru. Studenti porovnají doporučení pro programy určené k rozvíjení zvolených cílových oblastí environmentální výchovy s navštívenými programy středisek ekologické výchovy. Teorie proenvironmentálního chování, cíle environmentální výchovy, doporučené očekávané výstupy Rámcového vzdělávacího programu ZV. Vztah k přírodě, environmentální senzitivita.
  • Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
    Ham, S. H. (1992). Environmental interpretation : a practical guide for people with big ideas and small budgets. Colorado: Fulcrum Publishing.
    Pastorová, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane-vystupy-pro-zakladni-skoly + texty k online diskusi

  • 3. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář 28.-29.3.2017 Činčera, Medek
  • Cíl: studenti se seznámi s historií EV, reflektují své zkušenosti s environmentální výchovou, hodnotí, co je zaujalo, co odpovídá jejich konceptu a co nikoliv. Seznámí se s historií environmentální výchovy
  • Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.

  • 4. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování


    Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení navštívených programů středisek ekologické výchovy.
  • Vztah k místu, ekologické zákonitosti, badatelské dovednosti, environmentální problémy a konflikty, akční kompetence: jaké jsou předpokládané vstupní kompetence žáků, jaké strategie pravděpodobně fungují a ilustrační příklady ověřených programů. Přehled základních principů pro stavbu programu environmentální výchovy.
  • Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
    Činčera, J. (2007). Práce s hrou. Pro profesionály. Praha: GRADA.
    Matre, S. (1979). Sunship Earth. An Earth Education Program Getting to Know Your Place in Space. Martinsville: American Camping Association.

  • 5. Environmentální výchova v České republice

  • Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších.
  • Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
    Máchal, A. (2000). Praktická ekologická výchova. Brno: Rezekvítek.

  • 6. Prezentace hodnocených programů

    17.5.2017 Medek, Činčera
  • Cíl: studenti prezentují programy středisek ekologické výchovy, které navštívili v průběhu semestru. Hodnotí jejich silné a slabé stránky.
  • Na realizaci spolupracují Jan Činčera, Ph.D. a Mgr. et Mgr. Michal Medek
Literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita. 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. 2013. info
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido. 116 s. ISBN 9788073151478. 2007. info
  • ČINČERA, Jan a Milan CAHA. Výchova a budoucnost : hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido. 167 stran. ISBN 8073150999. 2005. info
  • HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno. s. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. 1998. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido. 101 s. ISBN 80-85931-61-3. 1998. info
  • HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita. s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. 1997. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita. s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. 1997. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum. 153 s. ISBN 80-901668-6-5. 1996. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido. 75 s. ISBN 80-85931-33-8. 1996. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada. 322 s. ISBN 80-85623-98-6. 1994. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza. 111 s. 1994. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 78 s. ISBN 80-210-0742-71. 1993. info
Výukové metody
Interaktivní přednášky spojené s ukázkami aktivit, vlastní návštěva a hodnocení ekovýchovného programu, pobytové soustředění, četba odborných článků, on-line diskuse, rozbor programu, týmová práce.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň jeden bod u každé položky povinné části kurzu. Týmově získané body se započítávají každému členu týmu.
Pravidla pro získávání bodů
Povinná část kurzu:
Samostatně získávané body:
• Účast na outdoorovém semináři: 7 bodů
• Účast na každé přednášce: 1 bod
• Aktivní účast v online diskusi: 0-10 bodů
• Hodnocení navštíveného programu: 0-15 bodů
Týmově získávané body
• Prezentace navštíveného programu 0-3 body
Volitelná část kurzu:
• Recenze cizojazyčné monografie: 5-10 bodů (podle typu publikace a kvality)
• Prezentace vybraného článku 3 body
• Průběžná kritická reflexe kurzu 0-5 bodů
Informace učitele
Kurz bude probíhat každou lichou středu již od 8:00 do 11:30 (POSUN O 1 HODINU OPROTI ROZVRHU!) a to v prostorách FSS MU na Joštové 10 v učebně P21.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.