PGBK103 Dějiny českého školství a pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Oto Polouček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 16. 10. 15:00–16:40 D41, 17:00–18:40 D41, Pá 30. 10. 13:00–14:40 D41
Předpoklady
PGBK001 Dějiny školství a pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmětem tohoto kurzu je studium novodobých dějin českého školství a pedagogiky. Ke stěžejním tématům patří: vývoj a proměny vzdělávacích institucí, vzdělávání učitelů, školského zákonodárství apod. Zvláštní důraz je kladen na dějiny české pedagogiky jako samostatné vědecké disciplíny a její hlavní představitele od druhé poloviny 19. století do poloviny století dvacátého. Studium dané problematiky je založeno zejména na literatuře a na dostupných autentických pramenech. Základní formou (metodou) výuky jsou studentské výzkumné projekty. Studenti aplikují svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů. Budou schopni realizovat malý výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství. Měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí i pedagogické teorii v období novověku (až po současnost) na našem území. Studenti budou znát základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro další studium českých dějin pedagogiky a školství. Podstatnou částí poznatkové báze tvoří problematika české pedagogiky ve 20. století.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat a vysvětlit dějiny školských institucí i pedagogické teorie (dějiny pedagogiky jako oboru) v období novověku (až po současnost) na našem území;
- vysvětlit a používat základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro studium českých dějin pedagogiky a školství;
- aplikovat svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů;
- realizovat výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství;
Osnova
  • Dějiny české pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění. Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce. České školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do r. 1989.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 201 s. ISBN 978-80-7552-493-5. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 25, č. 3, s. 319-344. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-3-319. URL info
  • ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
    doporučená literatura
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers. Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education. Belgie, 2018, roč. 54, č. 3, s. 320-337. ISSN 0030-9230. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/00309230.2017.1394884. URL info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 3, s. 131-159. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-7. Digitální knihovna FF info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Diktafon a/nebo dokument/historický pramen? Orální historie a archivní materiály ve výzkumu dějin socialistického školství. In Mücke, P.; Brychta, M. Na hranicích mezi minulostí a přítomností. Současné perspektivy orální historie. Vydání první. Praha: Česká asociace orální historie, 2016, s. 83-96. ISBN 978-80-7464-880-9. info
    neurčeno
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2 (Obsaž.) : Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1. info
  • ŠIMÁNĚ, Michal. České obecné menšinové školy a jejich učitelé v období první Československé republiky. In Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 26-30. ISSN 0323-0449. URL info
  • KUČEROVÁ, Silvie a Michal ŠIMÁNĚ. Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum. In XV. International Conference of Historical Geographers, August 6–10, 2012, Prague, Czechia. 2012. info
  • JŮVA, Vladimír. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 193 s. info
  • MEDYNSKIJ, Jevgenij Nikolajevič. Dějiny pedagogiky. Translated by Jaromír Kopecký - Jaroslav Komm. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1953, 576 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 352 s. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 282 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 ; Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2. Edited by Otakar Kádner. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 350 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1910, 653 s. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů
Metody hodnocení
Prezentace v hodině; Písemná zpráva (v elektronické podobě, online).
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PGBK103