PGBK111 Pedagogická diagnostika

Filozofická fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Pedagogická diagnostika je získání základních znalostí teorie a praxe pedagogické diagnostiky. Student porozumí cílům a metodám pedagogické diagnostiky, rozdílům mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou; seznámí se kvalitativními a kvalitativními přístupy v pedagogické diagnostice a osvojí si základní metody pedagogické diagnostiky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: popsat cíle a metody pedagogické diagnostiky; určit rozdíly mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou; aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů (diagnostika, diagnostikování, diagnóza).
  • Pedagogická diagnostika, didaktická diagnostika, pychologická diagnostika, pedagogicko-pychologická diagnostika.
  • Typy pedagogické diagnostiky (normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální diagnostika; sumativní a formativní diagnostika).
  • Proces diagnostikování, diagnóza a její typy, diagnóza jako prostředek pedagogické a poradenské intervence.
  • Diagnostické metody a jejich využití v pedagogické praxi (dělení diagnostických metod, vlastnosti diagnostických metod, požadavky na kvalitu metod); testové metody - validita, reliabilita, standardizace, tvorba norem; projektivní metody.
  • Pozorování, rozhovor, anamnéza, dotazníky a testové baterie, analýza produktů činnosti a dokumentů.
  • Diagnostika školní zralosti a způsobilosti pro školní docházku.
  • Diagnostika klimatu školy, třídy, učitelského sboru a sociálních vazeb.
  • Diagnostika rodiny.
  • Dotazníky a testové baterie zaměřené na poznání některých aspektů osobnosti, diagnostika školní úspěšnosti.
  • Diagnostika při volbě vzdělávací a profesní dráhy (volbě povolání).
  • Didaktické testy.
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
    doporučená literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Pedagogická diagnostika dítěte v předškolním věku. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2016, 51 s. Výběr z aktuálních školských témat: Čtvrtletník pro mateřské školy I. ISBN 978-80-7496-280-6. info
  • GAVORA, Peter. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010, 216 s. ISBN 9788089132911. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100. ISBN 9788025125694. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
Výukové metody
Přednáška a seminář. Přednášky mají formu výkladu a jsou doplněny praktickými příklady a ukázkami pedagogických diagnostických metod. Semináře jsou prakticky zaměřené, studentům je dána možnost vyzkoušet si vybrané diagnostické nástroje.
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je vyžadována (1) aktivní účast v semináři; (2) písemná zkouška zaměřená na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu. Aktuální seznam okruhů ke zkoušce a způsob hodnocení je zveřejněn ve studijním systému ELF.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4525
E-learningová opora: Pedagogická diagnostika. V opoře jsou studentům dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály, diagnostické nástroje; harmonogram, požadavky, tematické okruhy ke zkoušce a podmínky hodnocení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021.