PGDS008 Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/1. on-line. 10 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
Kurz je primárně určen pro doktorské studenty Masarykovy univerzity. Dále je určen pro magisterské studenty Masarykovy univerzity. Kurz je kreditován ekvivalentním počtem kreditů jako jiné kurzy doktorského studia na doporučení oborové rady oboru Pedagogika na ÚPV FF MU. Kurz bude probíhat e-learningovou formou v prostředí ELF, které je zaměřeno na e-learningovou výuku a je spravováno Filozofickou fakultou MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je nejen poskytnout teoretické znalosti o kvalitativním výzkumu, ale každého účastníka zároveň vyškolit v práci na výzkumu, který používá interpretační rámec kvalitativní metodologie. Každý účastník si tak nejprve projde několika týdny teoretického zaměření, posléze bude následovat práce na cvičném výzkumném projektu. Účastníci kurzu provedou cvičný výzkum na jimi vybrané téma, od návrhu, přes sběr dat, až po napsání výzkumné zprávy. Kurz povede několik odborníků zkušených v kvalitativní metodologii, kteří budou komunikovat s účastníky kurzu, zadávat a opravovat jednotlivá cvičení, pomáhat při analýze dat a psaní závěrečné zprávy. Po absolvování kurzu dostanou účastníci certifikát, který jim bude předán na společném setkání.
Osnova
  • Průběh kurzu:
  • 1. ZÁKLADNÍ POJMY. TEORETICKÁ A METODOLOGICKÁ VÝCHODISKA KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
  • 2. MOŽNOSTI A LIMITY KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU. PŘÍKLADY REALIZOVANÝCH VÝZKUMŮ
  • 3. DESIGN KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
  • 4. TECHNIKY SBĚRU DAT
  • 5. VÝZKUM JAKO PROCES: JEDNOTLIVÉ FÁZE A JEJICH PLÁNOVÁNÍ
  • 6. INTERVIEW / POZOROVÁNÍ
  • 7. SBĚR DAT
  • 8. KVALITATIVNÍ ANALÝZA DAT: OTEVŘENÉ KÓDOVÁNÍ
  • 9. KVALITATIVNÍ ANALÝZA DAT: VYTVÁŘENÍ STRUKTUR A PŘÍBĚHŮ
  • 10. PSANÍ VÝZKUMNÉ ZPRÁVY
  • 11. ZAKONČENÍ KURZU
  • 12. PŘEDÁNÍ CERTIFIKÁTŮ O ABSOLVOVÁNÍ KURZU
  • Kurz je plně distanční.
Literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • Psychický vývoj dítěte : od 1. do 5. třídy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 554 s. ISBN 802460924X. info
  • BRYMAN, Alan. Quantity and quality in social research. 1st pub. London: Routledge, 1988, viii, 198. ISBN 0415078989. info
  • BRYMAN, Alan. Social research methods. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2001, xiv, 540. ISBN 0198742045. info
  • Analyzing qualitative data. Edited by Alan Bryman - Alan Burgess. London: Routledge, 1994, xii, 232 s. ISBN 0-415-06062-1. info
  • CRESWELL, John W. a Vicki L. PLANO CLARK. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, xviii, 275. ISBN 9781412927925. info
  • CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 2nd ed. Upper Saddle River: Pearson Education, 2005, 623 s. ISBN 0131293451. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design : choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998, xv, 403. ISBN 0761901442. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Spoutaná Rozkoš: (re) produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: SLON, 2006, 189 s. Gender sondy. ISBN 80-86429-65-2. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon, 2004, 190 s. Studie. ISBN 80-86429-29-6. URL info
Metody hodnocení
Zkouška: Cvičný projekt.
Informace učitele
Kurz je součástí projektu Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů.
PROJEKT Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů.
Webové stránky: www.phil.muni.cz/ped/kvalita
Řešitel projektu: Ústav pedagogických věd FF MU
Registrační číslo: CZ.04.1.03/3.2.15.1./0153
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: on-line.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011.