PGJ12B26 Rhetoric

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Thu 8:20–9:55 B31
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this optional course is to make the students familiar with basic terms concerning rhetoric and to teach them how to use such knowledge in practice. The theoretical part of the course will deal with the contemporary position of rhetoric among other related disciplines (stylistics, theory of communication etc.), with the factors influencing the process of communication or with the influence of such factors on the construction of utterances. Since the profession of a teacher requires a high level of the skill to transmit information, communicate with students and promptly react to situations which may occur during the lesson, attention will also be paid to the development practical communicative skills (if necessary, the students' speeches may be recorded and further analysed).
Syllabus
  • The aim of this optional course is to make the students familiar with basic terms concerning rhetoric and to teach them how to use such knowledge in practice. The theoretical part of the course will deal with the contemporary position of rhetoric among other related disciplines (stylistics, theory of communication etc.), with the factors influencing the process of communication or with the influence of such factors on the construction of utterances. Since the profession of a teacher requires a high level of the skill to transmit information, communicate with students and promptly react to situations which may occur during the lesson, attention will also be paid to the development practical communicative skills (if necessary, the students' speeches may be recorded and further analysed).
Literature
  • ČERVENÁ, Vlasta. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Vladimír Mejstřík. 3., opr. vyd. Praha: Academia, 2003, 647 s. ISBN 9788020010803. info
  • kol. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. 2. vyd. Praha : Academia, 1989.
  • MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 356 s. ISBN 8020006400. info
  • MARTINCOVÁ, O., aj. 2004. Nová slova v češtině : slovník neologizmů 2. Praha : Academia.
  • KRAUS, J., aj. 2005. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Praha : Academia
  • HAVRÁNEK, Bohuslav and Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. Vyd. 25., ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 1996, 246 s. ISBN 807168306X. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
  • HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Vyd. 2., rozš., v nakl. For. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 8071689130. info
  • STANĚK, Vladimír. Jak psát správně čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 85 s. ISBN 8071684732. info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
  • Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině : podle původních jazykových pramenů a prací českých lingvistů. info
  • KRAUS, J. 2004. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum.
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia, 1998, 182 s. ISBN 8020006591. info
  • LOTKO, E. 2004. Kapitoly ze současné rétoriky. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • ŠVANDOVÁ, Blažena and Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat (Argumentation and the art of communication). první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 pp. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
  • Hubáček, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1990.
  • Machová, Svatava, red. Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha : Univerzita Karlova, 1995.
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000.
Assessment methods (in Czech)
Protože předmět má charakter workshopu, účast ve výuce je nutná (min. 75% za semestr). Podmínkou k získání zápočtu jsou minimálně dvě samostatné ústní prezentace každého ze studentů (cca v rozsahu 5-10 min.); podklady k prezentacím studenti odevzdají v písemné formě. Témata a cíle prezentací budou upřesněny na počátku výuky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/PGJ12B26