PGJ31B90 Osobnostně sociální výcvik

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 10:00–11:35 C32
Předpoklady
Obecná ochota účastnit se aktivně her a dalších aktivit v zájmu prožitku a následné reflexe. Dále je nezbytně nutné dostavit se na první hodinu a být zde připraven hovořit o svých očekáváních od tohoto kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět osobnostně sociální výcvik vede studenty k sebereflexi a sebepoznání, rozvíjí komunikativní dovednosti a usiluje o podněcování tvořivosti a kooperativnosti. Na základě reflexe práce v seminářích ukazuje možnosti využití technik osobnostně sociálního výcviku v práci pedagoga.
Osnova
  • Východiska osobnostně sociální výchovy. Cíle a metody OSV, hra. Témata OSV. OSV jako průřezové téma Rámcového vzdělávacího programu. Osobnost, vztahy a skupina v OSV. Rozvoj klíčových kompetencí v OSV. Reflexe jako nástroj OSV. Struktura lekce OSV. Učitel v roli lektora OSV, úloha lektora, zásady práce lektora. Prezentace lekcí OSV.
Literatura
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis. 95 s. ISBN 80-86106-08-X. 2000. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál. 174 s. ISBN 80-85282-79-8. 1994. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. 2001. info
  • Ředitelská kuchařka ..., aneb, Jak udělat vaši školu přitažlivější pro děti a jejich rodiče. Edited by Tomáš Feřtek. Kladno: Občanské sdružení AISIS. 125 stran. ISBN 8023886002. 2002. info
  • CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press. x, 104. ISBN 8072266705. 2002. info
  • JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press. 221 s. ISBN 80-7261-048-1. 2001. info
  • BAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. 1. vyd. Praha: Grada. 152 s. ISBN 8024790688. 2000. info
  • VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum. 135 s. ISBN 8071846244. 1998. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. 1998. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. 1997. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. 1997. info
  • Připravit, pozor, učíme se! :jak vzbudit zájem žáků o učení. Edited by Kathy Patersonová, Translated by Jiří Foltýn. 1. vyd. Praha: Portál. 103 s. ISBN 80-7178-102-9. 1996. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál. 146 s. ISBN 80-85282-80-1. 1994. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 160 s. 1989. URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto. 194 stran. 1976. URL info
Metody hodnocení
1 hodina přednáška + 1 seminář. Předmět je ukončen zápočtem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007.