PGJ51B94 Mediální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 13:20–14:55 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je jednak teoretické seznámení s problematikou masových médií a teorií mediální výchovy, jednak aplikace těchto poznatků do praxe prostřednictvím vytváření mediálně výchovných projektů pro základní a střední školy. Studenti jsou nejprve uvedeni do studia médií se zaměřením na teorii účinků masových médií a empirické doklady o nich. Podrobně jsou probrány důsledky rozvoje médií pro pedagogickou teorii a praxi (socializační potence médií, technologizace procesu vzdělávání, proměna konceptů výchovy a vzdělávání v mediální éře). Jádrem kurzu je seznámení s koncepty mediální gramotnosti a mediální výchovy (s rozlišením kritického a produktivního přístupu) a příklady jejich implementace do školního kurikula v zahraničí i u nás. Výstupem z kurzu je samostatná práce studentů - navržení mediálně výchovného projektu použitelného v praxi českých základních či středních škol.
Literatura
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Metody hodnocení
přednáška + seminář předpokladem udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích a vypracování zápočtového projektu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.