PGK11A11 Úvod do studia dějin pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Vychopňová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 7:30–11:35 B2.34, každý sudý pátek 12:30–16:35 B2.34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz je zaměřen na metodologickou přípravu studentů pro výzkum v oblasti dějin školství a pedagogiky. Základní problémy, které jsou řešeny v rámci úvodní části kurzu: prameny a pramenná základna, primární a sekundární literatura, metody historického výzkumu, prezentace výsledků výzkumu, vědecké instituce. V návaznosti na tuto první část se studenti seznámí s různými výchovnými systémy a vzdělávacími institucemi od starověku po novověk. Na těchto otázkách je rovněž dokumentován postup práce historika s prameny, s literaturou a dalšími zdroji. Studenti by měli mít přehled o práci historika, měli by být schopni aplikovat postup práce historika při zpracovávání vlastních témat, měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí od starověku po novověk. Studenti budou znát základní terminologii a pojmy, které jsou klíčové pro další studium nejenom dějin pedagogiky a školství.
Osnova
  • Dějiny pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění. Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce. Základní rysy antické výchovy a vzdělávání. Základní rysy středověkého školství. Vznik a rozvoj univerzit. Odraz renesance a humanismu ve školství. Školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do poloviny 20. století.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. 2014. Digitální knihovna FF MU info
  • VACULÍK, Jaroslav, Otto ZWETTLER a František ČAPKA. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita. 119 s. ISBN 8021013664. 1996. info
  • HROCH, Miroslav. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 304 s. 1985. URL info
    doporučená literatura
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada. 224 s. ISBN 9788024724294. 2008. URL info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 636 s. ISBN 8023822144. 1998. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 567 s. 1995. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 600 s. 1993. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 568 s. 1991. info
  • JŮVA, Vladimír a Zdenka VESELÁ. Dějiny pedagogiky [Jůva, 1985]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 147 s. 1985. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 380 s. 1983. info
  • PETRÁŇ, Josef. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 207 s. 1983. info
  • HAVRÁNEK, Jan. Úvod do studia dějepisu [Havránek, 1961]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. info
  • Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. Edited by Otokar Chlup - Josef Novotný. Praha: Dědictví Komenského, 1950. info
  • CHLUP, Otokar. Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského. 406 s. 1948. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky. 528 s. 1940. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky. 640 s. 1939. info
  • BERNHEIM, Ernst. Úvod do studia dějepisu. Translated by Václav Líva. V Praze: Jan Laichter. 190 stran. 1931. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 352 s. 1923. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského. 426 s. 1912. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského. 653 s. 1910. info
    neurčeno
  • KASPER, Tomáš. Výchova či politika? : úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 270 s. ISBN 9788024614106. 2007. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 598 s. 1991. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky. 640 s. 1938. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 282 s. 1923. URL info
Výukové metody
Přednášky a diskuze v průběhu výuky.
Metody hodnocení
Písemná zkouška je zaměřena na ověření znalosti hlavních teorií, konceptů a metodologie dané disciplíny, případně na dílo hlavních představitelů odborného diskurzu, a dále na ověření dovedností studenta spojovat relevantní dílčí znalosti v logické souvislosti. Podrobnosti budou sděleny studentům v úvodní hodině.
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU. Skripta k (části) předmětu jsou k dispozici zde.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět musí být úspěšně absolvován v I. ročníku studia!.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/PGK11A11