PGK32B59 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Michal Medek (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět "Environmentální výchova" poskytne studentům základní přehled o podmínkách života na Zemi, o fungování jednotlivých ekosystémů, vlivech člověka na ně a o hlavních ekologických problémech současnosti a jejich vývojových perspektivách. V oblasti ekologické výchovy nabídne studentům nejen teoretický přehled metod, obsahu a cílů předmětu, ale i řadu praktických cvičení, námětů a ekoher. Součástí programu bude i exkurze v CEV Lipka Brno.
Osnova
  • 1. Ekologie jako věda, její vznik, vymezení, obsah a metody 2. Podmínky života - biotické, abiotické 3. Ekosystémy a jejich fungování 4. Člověk a jeho vliv na biosféru 5. Hlavní ekologické problémy současnosti 6. Obsah a metody ekologické výchovy 7. Ekologická etika 8. Globální výchova 9. Ekohry 10. Exkurze v CEV Lipka Brno
Literatura
  • Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie pro základní a střední školy (Variant.) : Základy ekologie : [učebnice pro 9. ročník základní školy a pro střední školy]. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • ČINČERA, Jan a Milan CAHA. Výchova a budoucnost : hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005, 167 stran. ISBN 8073150999. info
  • HORKÁ, Hana. Koncepce globální výchovy jako východisko při utváření profesionálních kompetencí budoucích učitelů. In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava). Olomouc: UP v Olomouci, 1998, s. 98-102. ISBN 80-7067-871-2. info
  • HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, s. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
  • HORKÁ, Hana a Květoslava SANTLEROVÁ. Motýlek : ekologická čítanka : pro děti od 7 do 11 let. Illustrated by Jana Potůčková. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy Jitka Spiesová, 1995, 50 s. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
  • DOBRORUKOVÁ, Jana. Člověk a příroda : Ekologie v kostce. 1. vyd. Praha: Albatros, 1993, 32 s. ISBN 80-00-00242-6. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
  • KORVASOVÁ, Hana a Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
Výukové metody
přednáška, seminář, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
1 hod přednáška + 1 hod seminář Ukončeno zápočtovou prací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.