PGK44B61 Teorie zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
10/14/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející), Mgr. Klára Záleská, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 10. 13:00–14:40 C41, Pá 8. 11. 10:00–11:40 C41, Pá 6. 12. 8:00–9:40 C41
Předpoklady
Kurz se pokouší zmapovat prostřednictvím různorodých odborníků teoretické podhoubí zkušenostně reflektivního učení. Jedním z důležitých východisek kurzu je předpoklad, že teprve na základě dobré teorie se dá vystavět kvalitní praxe a že nutným předpokladem aplikace je porozumění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Vysvětlit a porovnat konkrétní teoretické přístupy z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie a filosofie, které se významnou měrou podílely a podílí na formování koncepce zkušenostně reflektivního učení (J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb, A. Brockbank, D. Sugerman, J. Moon, D. Schön aj.). Student dokáže použít tyto teoretické informace pro reflexi praxe.
Osnova
  • • Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: Jan Kolář/Jan Nehyba) • Humanistický přístup a jeho role ve zkušenostně reflektivním učení (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) (přednášející: O. Tegze) • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost (přednášející: Z. Macek) • K. Lewin a jeho význam pro zkušenostně reflektivní učení – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny (přednášející: V. Bareš) • Pragmatická pedagogika a psychologie jako východisko zkušenostně reflektivního učení (Mead, Dewey) (přednášející: R. Šíp) • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro zkušenostně reflektivní učení (přednášející: J. Kolář) • Současné zdroje zkušenostně reflektivního učení (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) (přednášející: J. Nehyba)
Literatura
  • HROCH, Jaroslav, Radim ŠÍP, Roman MADZIA a Ondřej FUNDA. Pragmatismus a dekonstrukce v anglo-americké filozofii. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 328 s. sv. 315. ISBN 978-80-7315-205-5. [citováno 2024-04-24] info
  • DEWEY, John. How we think. Online. Champaign, IL: Book Jungle, 2007. vi, 224. ISBN 1594627541. [citováno 2024-04-24] info
  • Adult education and lifelong learning : theory and practice. Online. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004. xvii, 382. ISBN 9780415314930. [citováno 2024-04-24] info
  • ARGYRIS, Chris a Donald A. SCHÖN. Organizational learning.. Online. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., 1996. xxix, 305. ISBN 0201629836. [citováno 2024-04-24] info
  • SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. Online. San Francisco: Jossey-Bass, 1987. xvii, 355. ISBN 1555422209. [citováno 2024-04-24] info
  • KOLB, David A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Online. New Jersey: Prentice-Hall, 1984, [citováno 2024-04-24] info
  • DEWEY, John. Demokracie a výchova. Online. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932. 503 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • DEWEY, John. Rekonstrukce ve filosofii. Online. Translated by Josef Schützner. Praha: Sfinx, 1929. 211 s. [citováno 2024-04-24] URL info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast a ústní zkouška.
Informace učitele
Tento kurz je realizován v rámci udržitelnosti projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PGK44B61