PGK51B64 Gerontopedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je porozumění problematice aktivizace seniorů a péči o seniory v širších společenských souvislostech. Seznamuje s procesem stárnutí a stářím z hlediska gerontologického, psychologického, sociologického a pedagogického. Jsou diskutovány problémy institucionálního a organizačního zabezpečení vzdělávání seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako vědy.
Osnova
  • 1. Gerontopedagogika jako věda. 2. Stáří jako individuální a sociální událost 2. Procesy stárnutí 3. Teorie stárnutí 4. Systém péče o seniory v ČR 5. Funkce výchovy a vzdělávání v postproduktivním období, univerzity třetího věku. 6. Age management 7. koncept aktivního stárnutí 8. Aktivizace seniorů- různé přístupy a metody.
Literatura
    povinná literatura
  • HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava. Aktivita jako projekt : diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 170 s. ISBN 9788074191527. info
  • PETROVÁ KAFKOVÁ, Marcela. Šedivějící hodnoty? Aktivita jako dominantní způsob stárnutí. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 183 s. EDIS, svazek 10. ISBN 978-80-210-6310-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6310-2013. Munishop Flexibooks info
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • Perspektivy stárnutí : z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Edited by Peter Gruss. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 222 s. ISBN 9788073676056. info
    doporučená literatura
  • KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
  • KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 336 s. ISBN 9788024724904. info
  • KALVACH, Zdeněk. Umírání a paliativní péče v ČR : (situace, reflexe, vyhlídky) : projekt Podpora rozvoje paliativní péče v České republice v programu Public Health Nadace Open Society Fund Praha. Praha: Cesta domů, 2004, 103 s. ISBN 8023928325. URL info
  • MÜHLPACHR, Pavel a Petr STANÍČEK. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 116 s. ISBN 80-210-2510-7. info
    neurčeno
  • CONNIDIS, Ingrid Arnet. Family Ties and Aging. London: Pine Forge Press. 2009.
Výukové metody
přednáška, seminář, 2 hod. týdně, individuální práce se studenty
Metody hodnocení
přednáška a seminář, seminární práce- kruh aktivit a křivka života ukončeno zápočtem
Informace učitele
Základní literatura: Connidis, Ingrid Arnet. Family Ties and Aging. London: Pine Forge Press. 2009. Čornaničová, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pro gerontogogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989. Jesenský, Ján: Andragogika a gerantogogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. Kalvach, Zdeněk a kol. Vybrané kapitoly z geriatrie a medicíny chronických stavů, I. a II. díl. Praha: Univerzita Karlova, 1995. Kalvach, Zdeněk. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha: Karolinum, 1997. Muhlpacher, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masrykova univerzita, 2004. Rabušic, Ladislav. Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita a nakl. Georgetown, 1995. Říčan, Pavel. Cesta životem. Praha: SPN, 1989. Sokolovsky, Jay. The Cultural Context of Aging: Worldwide Perspectives. Westport:Praeger Publisher, 2009. Šimek, D. Integrální andragogika. Olomouc: FF UP, 1997. Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Sborník příspěvků z odborného semináře se zahr. účastí. Olomouc: PdF, 1999.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020.