PGK61B01 Demokracie ve škole

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: Předmět si smí zapsat pouze studenti navazujícího magisterského studia.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s různými pojetími a výklady demokracie v prostředí školy a dále s konkrétními oblastmi, na něž se odborníci zaměřují při zkoumání demokracie ve škole. Těmito oblastmi jsou zejména řídící a rozhodovací procesy, vzájemná komunikace, vztahy uvnitř školy a partnerství školy s vnějšími subjekty. Největší prostor bude v průběhu kurzu věnován tématu participace žáků a studentů na životě školy. Probraná témata studentům rozšíři poznatky o školních procesech a podnítí je k zamyšlení nad nimi v duchu demokratických idejí.
Osnova
  • Témata:
  • - definování demokracie obecně,
  • - definování demokracie v prostředí školy,
  • - odkud se téma vzdalo,
  • - co se s demokracií ve škole obvykle spojuje,
  • - proměny v nahlíženi na téma demokracie ve škole,
  • - proč usilovat o demokracii ve škole,
  • - typické výzvy,
  • - školní procesy a demokracie,
  • - participace žáků na životě školy
Literatura
  • Durr, K.: The School: A Democratic Learning Community. The All-European Study on Pupils’ Participation in School. 2005.
  • KLein, R. We want our say: children as active participants in their education. London: Trentham Books, 2003.
  • Redlichová, J. Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická (U). Brno: Masarykova univerzita, 2006.
  • Backman, E., Trafford, B.: Democratic Governance of Schools. 2006.
  • Shier, H.: Pathways to participation: Openings, Opportunities and Obligations. 2001.
  • Alderson, Priscilla. School Students' Views on School Councils and Daily Life at School. 2000.
  • Pol, M, Rabušicová, M., Novotný, P, a kol.: Demokracie ve škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2006.
  • Flutter, J., Rudduck, J. Consulting Pupils: What is in it for schools? London, Routledge Falmer, 2004.
  • Dewey, John. Democracy and Education. 1916.
  • Marginson, S.: Engaging democratic education in the neoliberal age. 2006
Metody hodnocení
Od studentů se očekává aktivní účast ve výuce, zejména v diskusích k tématům kurzu. V průběhu kurzu budou zadávány různé úkoly, individuální i skupinové. Jejich splnění je podmínkou udělní zápočtu.
Informace učitele
Další informace, materiály a studijní literatura budou studentům poskytnuty na www.phil.muni.cz/elf
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/PGK61B01