PGM501 Teorie zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
podzim 2019

Předmět se v období podzim 2019 nevypisuje.

Rozsah
10/14/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Kurz se pokouší zmapovat prostřednictvím různorodých odborníků teoretické podhoubí zkušenostně reflektivního učení. Jedním z důležitých východisek kurzu je předpoklad, že teprve na základě dobré teorie se dá vystavět kvalitní praxe a že nutným předpokladem aplikace je porozumění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Vysvětlit a porovnat konkrétní teoretické přístupy z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie a filosofie, které se významnou měrou podílely a podílí na formování koncepce zkušenostně reflektivního učení (J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb, A. Brockbank, D. Sugerman, J. Moon, D. Schön aj.). Student dokáže použít tyto teoretické informace pro reflexi praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - orientovat se v přehledu základních teorií vztahující ke zkušenostně reflektivnímu učení - popsat rozdíly v jednotlivých přístupech ke zkušenostně reflektivnímu učení - aplikovat základní principy zkušenostně reflektivního učení na praktický problém - popsat jednotlivé přístupy ke zkušenostně reflektivnímu učení
Osnova
  • • Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech ve zkušenostně reflektivním učení • Humanistický přístup a jeho role ve zkušenostně reflektivním učení (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost • K. Lewin a jeho význam pro zkušenostně reflektivní učení – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny • Pragmatická pedagogika a psychologie jako východisko zkušenostně reflektivního učení (Mead, Dewey) • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro zkušenostně reflektivní učení • Současné zdroje zkušenostně reflektivního učení (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon)
Literatura
  • HROCH, Jaroslav, Radim ŠÍP, Roman MADZIA a Ondřej FUNDA. Pragmatismus a dekonstrukce v anglo-americké filozofii. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 328 s. sv. 315. ISBN 978-80-7315-205-5. info
  • DEWEY, John. How we think. Champaign, IL: Book Jungle, 2007, vi, 224. ISBN 1594627541. info
  • Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
  • ARGYRIS, Chris a Donald A. SCHÖN. Organizational learning. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., 1996, xxix, 305. ISBN 0201629836. info
  • SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
  • KOLB, David A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. info
  • DEWEY, John. Demokracie a výchova. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. URL info
  • DEWEY, John. Rekonstrukce ve filosofii. Translated by Josef Schützner. Praha: Sfinx, 1929, 211 s. URL info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast a písemná zkouška.
Informace učitele
Tento kurz je realizován v rámci udržitelnosti projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Podrobný rozpis jednotlivých přednášek bude zveřejněn v aktualitách na stránkách http://www.acor.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PGM501