PGVCHP14 Žák z pohledu vývojové psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Disciplína vede studenty k porozumění základním otázkám řízení škol. Po vymezení vztahu školského managementu k jiným disciplínám je věnována pozornost pochopení mnohovrstevnatosti školy jako entity a jejího místa v širším prostředí. Poté se student seznámí se základními kategoriemi a procesy kategoriemi řízení školy. Po skončení kurzu by měl být schopen vysvětlit hlavní charakteristiky školy jako instituce, organizace i pospolitosti a hlavní procesy, které ve škole probíhají a jsou předmětem řízení školy.
Osnova
  • 1. Management – vymezení disciplíny a nástin vývoje 2. Vztah managementu a školského managementu 3. Škola jako instituce, specifická organizace, pospolitost – hlavní charakteristiky, implikace 4. Procesy vedení, řízení a správy školy – hlavní charakteristiky 5. Vize, mise, cíle školy 6. Procesy řízení skupinové/týmové práce ve škole 7. Kultura školy 8. Plánování a organizování ve škole 9. Koordinace a komunikace ve škole 10. Rozhodování 11. Hodnocení a kontrola 12. Vnější vztahy školy 13. Řízení změn ve škole
Literatura
  • Prášilová, M.: Řízení základní školy v letech 1990-2007. Olomouc: UP, 2008. 124 s. ISBN 978-80-244-2036-3.
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
Metody hodnocení
Přednáška a zápočet (písemný test)
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, jaro 2023.