PG_ZKUPP12 Příprava a vedení kurzu zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/40. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zprostředkovat budoucím a stávajícím učitelům prostor a podmínky k osvojení a nácviku vybraných technik zkušenostně reflektivního učení, a to prostřednictvím přípravy a realizace vícedenního zážitkového kurzu v přírodě. Provázeni metodickou oporou studenti projdou všemi fázemi příprav kurzu – vymezí téma, formulují pedagogické a dramaturgické cíle, vyberou a do smysluplného celku zkompletují konkrétní aktivity, informují cílovou skupinu o průběhu kurzu, zajistí technické a materiální zázemí akce a stanoví kritéria pro evaluaci kurzu. Samotná realizace vybraných technik a aktivit studenty na kurzu probíhá pod přímou supervizí a v bezpečném prostředí skupiny frekventantů. Významným přínosem tohoto předmětu je, že si studenti vyzkouší mezioborovou týmovou spolupráci. Kurz je totiž synergicky provázán se stejnojmenným předmětem, vypisovaným pro studenty pomáhajících profesí neučitelského zaměření. Realizační tým se tak sestává jak z budoucích učitelů, tak sociálních pracovníků, školních psychologů, speciálních pedagogů či andragogů. Studenti se scházejí na společných týmových schůzkách, které střídavě vede zkušený pedagog nebo lektor odborně ukotvený v širokém spektru možností uplatnění „pomahačů“. Stávající a budoucí učitelé se tak učí vidět výchovně-vzdělávací cíle z různých perspektiv, což má ve výsledku pozitivně ovlivňovat jejich pojetí osobnosti žáka a instituce školní třídy v edukačním procesu. Během příprav řeší studenti ve skupinkách nejdříve jen školní kontext a po té slučují svá stanoviska se studenty odlišných oborových profilací, aby vytvořili jednotnou koncepci kurzu.
Osnova
  • • Úvodní informační setkání – studenti jsou seznámeni se základními principy přípravy kurzu zkušenostně reflektivního učení a dále s pomocí zkušeného lektora vymezí obsah a strukturu kurzu – rozdělí si týmové role, zpracují harmonogram příprav, rozdělí si první úkoly, zatím převážně technického charakteru • Volba tématu kurzu a práce s cíli – studenti vymezí téma kurzu tak, aby korespondovalo s deklarovanými výstupy RVP. Dále formulují pedagogické cíle tak, aby rozvíjely některé z průřezových témat nebo aby byly zaměřeny na primární prevenci sociálně patologických jevů. • Práce s dramaturgií kurzu – studenti postupně zpracovávají scénář kurzu, který provazují se stanoveným tématem a cíli kurzu. Volba jednotlivých technik se odvíjí od základních dramaturgických principů. Studenti prolínají celý program zřetelnou červenou nití, určují dramaturgické vrcholy a neopomíjí ani technickou a materiální stránku příprav. • Příprava a realizace setkání s účastníky kurzu – studenti zorganizují setkání s cílovou skupinou, volí patřičné prostředky motivace. První setkání s účastníky doprovází vstupní pedagogická diagnostika, ze které vychází způsob práce se skupinovou dynamikou na počátku kurzu. • Příprava kurzového zázemí – studenti zajišťují veškeré materiální zázemí kurzu tak, aby mohl po technické stránce proběhnout hladce. Organizují nákupy, zajišťují dopravu, stanovují dílčí kroky v harmonogramu balení. • Realizace kurzu zážitkové pedagogiky – realizační tým uskutečňuje připravovaný program v sedmidenním kurzu za metodické opory zkušeného lektora, pod přímou supervizí a s průběžnou zpětnou vazbou. Klíčovým úkolem, se kterým jsou studenti konfrontování, je slaďování dopředu stanovených očekávání a připravené dramaturgie s aktuálními procesy skupinové dynamiky v kruhu účastníků kurzu. • Reflexe a hodnocení kurzu – v průběhu a po skončení kurzu studenti reflektují svůj pedagogický výkon a kvalitu plnění vlastní týmové role a evaluují realizované programové celky. Stěžejní oblastí závěrečné části předmětu je hodnocení míry naplnění stanovených obecných a specifických pedagogických cílů, buď v kontextu primární prevence sociálně patologických jevů nebo v rámci průřezových témat (přičemž obě oblasti se mohou protínat).
Literatura
  • Teaching adventure education theory : best practices. Edited by Bob Stremba - Christian A. Bisson. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2009, xi, 395. ISBN 9780736071260. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 126 s. URL info
  • FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou : praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201. ISBN 9788025117019. info
  • BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics, 2006, xii, 243. ISBN 0736055029. info
  • GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
  • SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink : pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 192 s. ISBN 8024703181. URL info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
  • MOON, Jennifer A. A handbook of reflective and experiential learning : theory and practice. 1st pub. London: Routledge Falmer, 2004, viii, 252. ISBN 9780415335164. info
Výukové metody
Práce v týmu, skupinová diskuze, konzultace, supervize, metodické vedení, samostatná práce.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni za přípravu, realizaci a evaluaci kurzu zážitkové pedagogiky. Požadavky k ukončení: Aktivní účast, podepsání prezenční listiny, odevzdání zpětné vazby.
Informace učitele
Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.