PG_ZKUPP3 Současná pojetí zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
8/12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (přednášející)
Ing. Aleš Máchal (přednášející)
MgA. Martin Hak (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Rozvrh
Pá 4. 11. 14:10–15:45 M21, Pá 11. 11. 14:10–15:45 M21, Pá 18. 11. 12:30–14:05 M21, Pá 25. 11. 14:10–15:45 M21, Pá 2. 12. 14:10–15:45 M21, Pá 9. 12. 14:10–15:45 M21, Pá 16. 12. 14:10–15:45 M21
Předpoklady
SOUHLAS
Kurz je určen výhradně pro studenty vzdělávacího modulu ZKUPP. Kurz se snaží studentům nabídnout různé podoby zkušenostně reflektivního učení u nás i ve světě a má posloužit hlavně jako inspirace pro studenty, kteří mohou poznatky z kurzu aplikovat přímo v učebním procesu. Kurz je koncipován jako vhodný doplněk teoretického kurzu Teorie zkušenostně reflektivního učení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu ukázat studentům co možná nejrozmanitější podoby zkušenostně reflektivního učení v dnešním světě, poukázat především na rozmanitost a ideový základ, který je aplikovatelný v nejrůznějších souvislostech. Studentům budou postupně představováni rozliční odborníci z praxe, kteří jim budou prezentovat svoje pojetí zkušenostně reflektivního učení (osobnostně sociální výchova, dramatická výchova, zážitková pedagogika apod.).
Osnova
  • • 4. 11 2011, 14:10–15:45 – Tvorba a tvořivost ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: Karla Brücknerová) • 11. 11. 2011, 14:10–15:45 – Dialogické jednání s vnitřním partnerem (přednášející: Stanislav Suda) • 18. 11. 2011, 12:30–14:05 – Osobnostně sociální výchova ve škole – historie, současnost, perspektivy (přednášející: Josef Valenta) • 25. 11. 2011, 14:10–15:45 – Zkušenostní učení v přírodě – vybrané zahraniční přístupy (přednášející: Petr Kubala) • 2. 12. 2011, 14:10–15:45 – Možnosti využití zkušenostně reflektivního učení v environmentální výchově (přednášející: Aleš Máchal) • 9. 12 2011., 14:10–15:45 – Projekt CzechKid jako zkušenostně reflektivní alternativa realizace multikulturní výchovy (přednášející: Dana Moree) • 16. 12. 2011, 14:10–15:45 – Storytelling a možnosti jeho uplatnění ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: Martin Hak)
Literatura
  • DOHNALOVÁ, Šárka. NLP - Storytelling techniques for communication and presentation skills. 2009. URL info
  • BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics. xii, 243. ISBN 0736055029. 2006. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis. 226 s. ISBN 802394908X. 2006. info
  • GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics. ix, 214. ISBN 0736047093. 2006. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS. 132 s. ISBN 8023946692. 2005. info
  • CASSADY, Marsh. Creating stories for storytelling. San José: Resource Publications. viii, 157. ISBN 0893902055. 1991. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, praktický nácvik
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast a odevzdání písemné recenze kurzu
Informace učitele
http://www.acor.cz
E-learningová opora předmětu: http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=3287
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.