PG_ZRU8 Práce s reflexí

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/24/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Klára Záleská, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA ( C )&& SEMESTR ( 3 )&& PG_ZRU5 Práce se skupinou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům základní teoretické znalosti a především pak dovednosti ve vedení skupinových reflektivních sezení. V první fázi kurzu budou studenti seznámeni se základními teoretickými a metodickými koncepty facilitace skupinových sezení, které budou mít možnost následně sledovat v praktických ukázkách a příkladech „dobré praxe“. V dalším průběhu kurzu si studenti v bezpečném prostředí uzavřené skupiny a pod přímou supervizí sami vyzkouší vedení reflektivního sezení a obdrží k němu zpětnou vazbu. Na konci kurzu tak budou studenti: • Mít základní znalosti o zákonitostech procesu vedení skupinových reflektivních sezení • Osvojí si základní dovednosti vedení skupinových reflektivních sezení • Budou umět lépe sledovat, facilitovat a vyhodnocovat vlastní činnost v této oblasti • Budou mít přímou zkušenost s facilitací reflektivního procesu • Budou umět lépe poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu druhým lidem
Osnova
  • Studentům budou zprostředkovány základní znalosti o procesu reflexe probíhající v rámci skupinových sezení. Budou jim představeny různé koncepty reflektivního procesu a jejich teoretická východiska. Studenti se v rámci předmětu seznámí s tématy jako je typologie reflexe, základní strategie pro vedení reflexí, vhodný typ reflexe vzhledem k cíli, subjektivní a objektivní meze reflexe a podobně. Klíčovou částí předmětu budou nácviky vedení skupinových reflektivních sezení.
Literatura
  • THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace : jak vést skupinová setkání. Translated by Jindřiška Bláhová. Vyd. 1. Kladno: Aisis, 2007, 143 s. ISBN 9788090407107. info
  • SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
  • MEZIROW, Jack. Fostering critical reflection in adulthood : a guide to transformative and emancipatory learning. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1990, xxvii, 388. ISBN 1555422071. info
  • Reflection : turning experience into learning. Edited by David Boud - Rosemary Keogh - David Walker. London: RoutledgeFalmer, 1985, 170 s. ISBN 0850388643. info
Výukové metody
Předmět bude realizován jako interaktivní sebezkušenostní seminář s několika teoretickými vstupy. V sebezkušenostní části budou studenti nacvičovat roli facilitátora ovlivňujícího cíleně proces reflexe. Teoretické vstupy budou sloužit k ukotvení tématu v kontextu problematiky zkušenostně reflektivního učení.
Metody hodnocení
Studenti budou mít za úkol přípravu a vedení skupinového reflektivního sezení, k němuž dostanou zpětnou vazbu od účastníků a lektorů kurzu. K ukončení kurzu je také nutné podepsání prezenční listiny kurzu a odevzdání formuláře zpětné vazby do 31. 1. 2014.
Informace učitele
Odkaz na e-learningovou oporu předmětu: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=673 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/PG_ZRU8