PH1212 Introduction to Psychology

Faculty of Arts
Spring 2020
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (lecturer)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (lecturer)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Krob, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 12:00–13:40 K12 nerezervovat
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Záměrem kurzu je seznámit studenty se základními poznatky z psychologie. Představit psychologii jako komplexní obor věnující se výzkumu chování a prožívání, které se snaží popsat, vysvětlit a predikovat. Prezentovat základní psychologické konstrukty a primární témata řešena v rámci různých oblastí psychologie.
Learning outcomes (in Czech)
Po ukončení kurzu se bude student schopen orientovat v psychologii jako oboru. Osvojí si znalosti základních teorií, konstruktů a výzkumů v současné psychologii. Bude schopen propojit základní poznatky z jednotlivých oblastí psychologie a využít je v uvažování o tom, jak funguje běžné lidské chování.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Představení psychologie jako vědeckého oboru. Základní členění psychologie a jednotlivé oblasti aplikace, včetně jejich samostatných disciplín a interdisciplinárních přesahů, resp. metod, klíčových pojmů a významných psychologických škol. 2. Metodologie psychologického výzkumu. Předmět je koncipován jako úvod do metodologie psychologie a příbuzných disciplín. Studenti budou seznámení s povahou vědeckého poznání v psychologii a budou představeny metodologické postupy z oblasti kvantitativní a kvalitativní metodologie. 3. Myšlení, inteligence, kreativita. Formy myšlení, obecné aspekty myšlení, řešení problémů (Gestalt psychologie, teorie prostoru problémů, kognitivní neuropsychologie řešení problémů). Tvořivost, přístupy k tvořivosti, kognitivní přístup k tvořivosti (GENEPLORE model), psychometrický přístup). Inteligence, dimenzionalita inteligence, g-faktor, Thurstonovy primární schopnosti, hierarchický model inteligence, Guilfordův model inteligence, Gardnerova teorie mnohočetných inteligencí). 4. Emoce. Charakteristika prožívání, rozdělení emocí a citů, základní terminologie. Hlavní přístupy ke zkoumání emocí a citů. Klasické a moderní teorie emocí. Fyziologický základ emocí, psychofyziologické indikátory prožívání. Interakce kognice a prožívání. 5. Motivace. V rámci přednášky budou představeny základní psychologické pohledy na to, co všechno řídí a povzbuzuje chování člověka a jakým způsobem lze a nelze chování ovlivňovat. 6. Vůle a problémy se sebeřízením lidského chování. Přednáška je věnována tomu, co znamená "volní" neboli "sebeřízené" chování z psychologického hlediska a proč sebeřízení u lidí tak často selhává. Téma bude ilustrováno na typickém příkladu ze studentského života - prokrastinaci. 7. Psychologie osobnosti. Předmět psychologie osobnosti, definice osobnosti, struktura, dynamika a vývoj osobnosti, utváření osobnosti, biologická báze osobnosti: temperament, rysy osobnosti, kognitivní stránka osobnosti. Oblasti současného zkoumání v psychologii osobnosti. 8. Sociální psychologie. Výklad bude zaměřen na osvětlení základních sociálně psychologických přístupů k tématům sociálního poznávání, teorie atribuce, socializace a skupinových procesů. 9. Mezilidská komunikace a asertivita. Přednáška bude věnována základním principům mezilidské komunikace, včetně hlavních zdrojů případných nedorozumění. Zvláštní pozornost bude věnována specifikům asertivní komunikace, jejímu vymezení, historii, současnému pojetí a především možnostem praktického uplatnění. 10. Vývojová psychologie. Přednáška o vývojové psychologii se zaměří především na nejznámější longitudinální výzkumy, které výrazně ovlivnily směřování vývojové psychologie v průběhu celého 20. století. 11. Klinická psychologie. Cílem přednášky je podat aktuální přehled poznatků z aplikovaného psychologického oboru – Klinická psychologie. Pozornost bude věnována široké oblasti klinické psychologie, přes psychopatologii, nečastější psychická onemocnění,…a dalším tematicky blízkým oblastem – např. psychologie zdraví a nemoci, psychosomatika, atd. 12. Pozitivní psychologie. V přednášce budou představena východiska a hlavní výzkumná témata pozitivní psychologie a výsledky studií zjišťujících souvislosti duševního zdraví a spirituality. Bude také poukázáno na možnosti využití poznatků pozitivní psychologie ve výchově a vzdělávání (pozitivní edukace).
Literature
    recommended literature
  • Reeve, J. (2009). Understanding motivation and emotion (5th ed.). Wiley.
  • Weiner, B. (1992). Human motivation: Metaphors, theories, & research. SAGE.
  • Andreou, C., & White, M. D. (Eds.). (2010). The thief of time: Philosophical essays on procrastination. Oxford University Press.
  • SLATER, Lauren. Pandořina skříňka : nejvýznamnější psychologické experimenty 20. století. Translated by Jan Kosek. Vydání druhé, upravené,. Praha: Portál. 310 stran. ISBN 9788026214687. 2019. info
  • SVOBODA, Mojmír, Eva ČEŠKOVÁ and Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie pro psychology (Psychopathology and psychiatry for psychologists). Vydání třetí. Praha: Portál. 320 pp. ISBN 978-80-262-0976-8. 2015. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál. 575 stran. ISBN 9788026207146. 2015. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha: Grada. 304 s. ISBN 9788024735078. 2012. URL info
  • NOLEN-HOEKSEMA, Susan, Barbara FREDRICKSON, Geoffrey R. LOFTUS and W. A. WAGENAAR. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Translated by Hana Antonínová. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál. 884 stran. ISBN 9788026200833. 2012. info
  • BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada. 301 stran. ISBN 9788024734347. 2010. URL info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál. 636 stran. ISBN 9788073676384. 2009. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál. 319 s. ISBN 9788073673871. 2009. URL info
  • EYSENCK, Michael W. and Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia. 748 s. ISBN 9788020015594. 2008. info
  • PRAŠKO, Ján and Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada. 277 stran. ISBN 9788024716978. 2007. URL info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vydání druhé. Praha: Portál. 227 stran. ISBN 9788073672829. 2007. URL info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál. 769 s. ISBN 8073670925. 2006. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia. 472 s. ISBN 9788020014993. 2004. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Jak (to) spolu mluvíme :psychologie dorozumívání i nedorozumění mezi lidmi. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity. 120 s. ISBN 80-210-0412-6. 1996. info
Teaching methods
Teaching methods: lectures, seminars, training – active participation of students in seminars and test methods with evaluation of individuals
Assessment methods
Evaluation methods: written exam consisting of 15 multiple-choice questions; minimum pass level 75%. Individual cases also oral exam is added consisting of questions focusing on the basic notions of the discipline. Preps are not required.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací do jaro 2019, včetně.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2020/PH1212