PHV480 Philosophy in video games

Faculty of Arts
Autumn 2020
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught online.
Teacher(s)
Mgr. Ivo Pezlar, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Philosophy – Faculty of Arts
Timetable
each odd Tuesday 8:00–9:40 K21
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 3/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 27 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je představit vybrané filosofické problémy, zejm. z oblasti epistemologie, ontologie a etiky, prostřednictvím videoher. Videohry budou sloužit k ilustrování daných problémů jak z narativního, tak i technologického hlediska.
Learning outcomes (in Czech)
Na konci kurzu bude student schopen identifikovat a analyzovat filozoficky relevantní aspekty ve vybraných videohrách.
Syllabus (in Czech)
  • Zdání a skutečnost
  • Kauzalita
  • Determinismus
  • Mysl a tělo
  • Umělá inteligence
  • Svobodná vůle
  • Osobní identita
  • Morální odpovědnost
Literature
  • DESCARTES, René. Meditace o první filosofii. Translated by Petr Glombíček - Tomáš Marvan. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 2010, 127 s. ISBN 9788072984275. info
  • LOCKE, John. Esej o lidském rozumu. Translated by Anna Dokulilová. Praha: Svoboda, 1984, 407 s. info
  • HUME, David. Zkoumání o lidském rozumu. Vyd. v tomto překl. 1. Praha: Svoboda, 1996, 235 s. ISBN 8020505210. info
  • SEARLE, John R. Mysl, mozek a věda. Edited by Marek Nekula. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1994, 129 s. ISBN 8020405097. info
  • PARFIT, Derek. Reasons and persons. Repr. Oxford: Clarendon Press, 1987, xv, 543. ISBN 9780198249085. info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Translated by Jaroslav Vácha. Vyd. 2., v edici Studie 1. Praha: Dauphin, 2000, 297 s. ISBN 8072720201. info
  • TAVINOR, Grant. The art of videogames. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, 231 s. ISBN 9781405187886. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška
Assessment methods (in Czech)
Ukončení: Písemná práce (esej) v rozsahu 3–5 normostran (5400–9000 znaků) na jedno z témat přednášky nebo vzešlé na základě předchozí domluvy s vyučujícím. Cílem by měla být identifikace a analýza filozoficky relevantních aspektů ve vybrané videohře. Důraz při hodnocení bude kladen na schopnost jasně představit a rozebrat zvolená filozofická témata a problémy.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 2h přednášek 1x za 14 dní.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2020/PHV480