PJ_88 Vybrané aspekty kulturního cestovního ruchu Polska

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michal Przybylski
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 B2.44
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 20 ) || TYP_STUDIA ( N )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: V případě vyššího počtu zájemců mají při zápisu přednost studenti oborů PJFP a PJ.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Různé podoby kulturního cestovního ruchu patří k nejdůležitějším segmentům turismu v Evropě a pro jejich rozvoj má slibný potenciál i řada polských regionů. Kurz podává přehled o nejdůležitějších dílčích formách kulturního cestovního ruchu a jejich zastoupení v polských vojvodstvích. Cílem předmětu je mj. systematická rozvíjení schopnosti studentů samostatně navrhovat či připomínkovat náplň poznávacích či pobytově-poznávacích zájezdů a exkurzí do Polska.
Výstupy z učení
Absolventi kurzu:
- budou disponovat přehledem o předpokladech kulturního cestovního ruchu Polska,
- získají vědomosti interdisciplinárního charakteru (z oblasti geografie, historie, filologie, dějin umění, etnologie, religionistiky a ekonomie),
- posílí svou schopnost vnímat vzájemné souvislosti mezi kulturou a cestovním ruchem,
- se budou dobře orientovat v hlavních atraktivitách kulturního cestovního ruchu Polska,
- budou mít přehled o vybraných turistických marketingových produktech zaměřených na poznávání polského kulturního dědictví.
Osnova
  • 1. Základní pojmy z oblasti cestovního ruchu a specifika kulturního cestovního ruchu:: cestovní ruch, druhy a formy CR, systém CR, politika CR (cíle, nástroje, aktéři), předpoklady CR (selektivní, lokalizační, realizační), atraktivity CR, regiony a destinace CR, dějiny cestovního ruchu v Polsku; kulturní cestovní ruch a jeho rozmanité podoby.
  • 2. Městský cestovní ruch v Polsku: městský CR a jeho vazby na další formy CR, funkční typologie měst, prostorové uspořádání, morfologie a morfogeneze měst na příkladech z Polska, hierarchie center městského CR v Polsku, turistifikace vybraných center městského CR, polská města a významné kulturní a společenské akce (event tourism/akční CR).
  • 3. Historický a historizující cestovní ruch v Polsku: využití různých aspektů minulosti v cestovním ruchu, historické dědictví Polska a jeho ochrana, nejznámější polské hrady a zámky, místa spjatá s historickými událostmi, případně jejich rekonstrukcemi.
  • 4. Muzea a výstavy jako součást kulturního cestovního ruchu v Polsku: dějiny a vývojové etapy polského muzejnictví, druhy muzeí a galerií, návštěvnost a prostorové rozmístění polských muzeí a galerií, nové trendy v muzejnictví, pozoruhodné muzejní a galerijní expozice v Polsku.
  • 5. Industriální cestovní ruch v Polsku: ochrana průmyslového dědictví v Polsku, typologie industriálních a technických památek, dějiny industriálního CR, báňský CR, nejvýznamnější lokality a atraktivity industriálního CR v Polsku.
  • 6. Lázeňský cestovní ruch v Polsku a jeho přesahy ke kulturnímu cestovnímu ruchu: dějiny polského lázeňství, lázeňský statut, typologie lázeňských lokalit v Polsku, specifika lázeňské architektury, nejvýznamnější destinace lázeňského CR v Polsku a s nimi spjaté osobnosti polské kultury.
  • 7. Náboženský/religiózní cestovní ruch v Polsku: náboženská struktura obyvatelstva Polska, charakteristika nejčastěji zastoupených konfesí v Polsku a využití poznatků v praxi, sakrální stavby a umění, typologie katolických poutních míst, atraktivity CR spjaté s islámem a judaismem v Polsku.
  • 8. Vojenský cestovní ruch v Polsku: typologie atraktivit vojenského CR (fortifikační architektura a umění, místa slavných bitev a jejich rekonstrukce, vojenská muzea, vojenské památníky, hřbitovy), charakteristické rysy vývojových etap fortifikační architektury v Evropě na příkladech z Polska, vojenský CR a tzv. dark tourism.
  • 9. Etnický cestovní ruch v Polsku: národnostní a etnické minority v současném Polsku, jejich dějiny a základní přehled o charakteristických rysech a projevech jejich tradiční kultury, využití v CR. Etnografický cestovní ruch, krajanský cestovní ruch.
  • 10. Polská tradiční lidová kultura a venkovský kulturní cestovní ruch v Polsku: definice lidové kultury, hmotná a nehmotná tradiční lidová kultura, folklór, folklorismus, folklorizace, lidové umění a lidoví tvůrci, etnografická rajonizace Polska, vybrané výrazné etnografické oblasti a skupiny v Polsku.
  • 11. Literární a filmový cestovní ruch v Polsku: místa spjatá s dějem významných polských literárních a filmových děl, rodiště, místa pobytu a posledního odpočinku polských spisovatelů, místa spjatá s filmovými adaptacemi polských literárních děl a realizacemi jiných filmů, literatura a film jako součást destinačního marketingu.
  • 12. Gastronomický cestovní ruch v Polsku: historický vývoj a charakteristické znaky polské gastronomie, bohatství a rozmanitost polských regionálních kuchyní, podstata a význam obchodní značky v CR, ochrana tradičních a regionálních potravin v Evropské unii a v Polsku.
Literatura
  • LIJEWSKI, Teofil, Jerzy WYRZYKOWSKI a Bogdan MIKUŁOWSKI. Geografia turystyki Polski. Online. Wyd. 4. zmienione. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2002. 378 s. ISBN 8320813808. [citováno 2024-04-24] info
  • JĘDRYSIAK, Tadeusz. Turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008. 149 s.
  • JĘDRYSIAK, Tadeusz. Wiejska turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2010. 162 s.
  • ZELENKA, Josef a Martina PÁSKOVÁ. Výkladový slovník cestovního ruchu. Online. Kompletně přeprac. a dopl. Praha: Linde, 2012. 768 s. ISBN 9788072018802. [citováno 2024-04-24] info
  • Geografia turystyczna świata.. Online. Edited by Jadwiga Warszyńska. Wyd. 4. zmienione i zaktuali. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003. 401 s. ISBN 8301130679. [citováno 2024-04-24] info
  • GARDZIŃSKA, Anna. Ekonomika turystyki i rekreacji. Online. Edited by Aleksander Panasiuk. Wyd. 2., zmienione i rozszer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. 413 s. ISBN 9788301166809. [citováno 2024-04-24] info
  • PALATKOVÁ, Monika. Mezinárodní turismus : analýza pozice turismu ve světové ekonomice, změny mezinárodního turismu v důsledku globálních změn, evropská integrace a mezinárodní turismus. Online. 2. aktualizované a rozší. Praha: Grada Publishing, 2014. 251 stran. ISBN 9788024748627. [citováno 2024-04-24] URL info
  • KOTÍKOVÁ, Halina. Nové trendy v nabídce cestovního ruchu : nové produkty z hlediska motivace účastníků cestovního ruchu, nové trendy v nabídce turismu pro specifické skupiny, názorné příklady ze zahraničí i z České republiky. Online. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. 207 s. ISBN 9788024746036. [citováno 2024-04-24] URL info
  • BEDNÁŘOVÁ, Eva. Polsko : průvodce do zahraničí. Online. 1. vyd. Praha: Olympia, 2000. 193 s. ISBN 8070336455. [citováno 2024-04-24] info
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu :jak uspět v domácí i světové konkurenci. Online. 2. akt. vydání. Praha: Praha : Grada Publishing, 2012. 313 s. ISBN 978-80-247-4209-0. [citováno 2024-04-24] info
  • GARDZIŃSKA, Anna. Marketing w turystyce i rekreacji. Online. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. 381 s. ISBN 9788301173074. [citováno 2024-04-24] info
  • Turystyka w naukach humanistycznych. Online. Edited by Ryszard Winiarski. Warszawa: Wydawnictwo Naukove PWN, 2008. 177 s. ISBN 9788301156084. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky, kolektivní práce s připravenými studijními materiály, prezentace studentských projektů a diskuse v semináři.
Metody hodnocení
Hodnocení: závěrečná písemná zkouška (max. 80 bodů), seminární projekt a jeho prezentace (max. 20 bodů). Klasifikace: maximálně 100 bodů celkem, 100–85 b. = výborně (A), 84–80 b. = velmi dobře (B), 79–70 b. = dobře (C), 69–65 b. = uspokojivě (D), 64–55 b. = vyhovující (E), 54–0 b. = nevyhovující (F). Předpokladem pro přistoupení ke zkoušce je pravidelná docházka (vyžadována je min. dvoutřetinová účast na výuce) a vystoupení s prezentací na zadané téma (práce ve dvojicích, případně samostatně - délka prezentace cca 20–22 minut, jednotlivci 13–15 minut). Prezentaci je nutné uložit do odevzdávárny (k tomu speciálně zřízené v ISu) nejpozději bezprostředně před samotným vystoupením. Předmět nelze absolvovat distanční formou (týká se docházky i prezentace seminárního projektu)!
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.