PJ_99 Současné Polsko: vývoj, aktuální stav a perspektivy

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michal Przybylski
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 17:30–19:05 B2.32
Předpoklady
PJA111 Dějiny,kultura a reálie Polska
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Kurz se koná při zápisu min. 8 studentů. Přednost při zápisu mají studenti oborů PJ a PJFP.
Mateřské obory/plány
předmět má 73 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na situaci, proměny a problémy Polska v období od roku 1989 do současnosti a jeho cílem je seznámit posluchače s vývojovými tendencemi a trendy v polské společnosti, s jejich politickým, ekonomickým, sociálním a kulturním podložím, návaznostmi na historický kontext, tradice a polské vnímání Evropy a světa. Kurz je určen nejen polonistům, ale také studentům jiných slavistických oborů, kteří mají zájem seznámit se s vybranými aspekty současného Polska. Po skončení kurzu budou posluchači schopni samostatně se orientovat v probrané problematice, dokáží použít nabyté znalosti při interpretaci dění v dnešním Polsku a budou umět srovnat různé aspekty soudobého života v Polsku a ČR, případně v jiných zemích EU.
Osnova
  • 1/ Obyvatelstvo dnešního Polska: demografický vývoj polské společnosti, dynamika, příčiny a důsledky demografických procesů a jejich vliv na ekonomiku a politiku, vnější a vnitřní migrační procesy, národnostní a etnické menšiny v dnešním Polsku a legislativní úprava jejich postavení.
  • 2/ Vzdělanost a vzdělávání v Polsku: soudobé trendy ve vzdělávání, aktéři vzdělávacího systému v Polsku, stručné dějiny školství a osvěty Polsku, změna přístupu Poláků k vzdělání, reformy polského vzdělávacího systému po roce 1989 a jeho současná podoba, školství a vzdělávání jako téma veřejné diskuse.
  • 3/ Proměna polských měst a venkova: změny městského/venkovského prostoru a způsobu života, vývoj sídelní struktury, metropolitní regiony, specifika polského venkova a jeho vývoje, proměny a úkoly polského zemědělství.
  • 4/ Současná polská rodina: vlivy sociokulturních, ekonomických, politických a demografických faktorů na podobu rodinného a soukromého života Poláků a změny po roce 1989. & & Životní styl dnešních Poláků: diferenciace životních stylů ve společnosti, proměna životní úrovně a kvality života, religiozita a význam náboženství v Polsku, role katolické církve v období PLR a dnes.
  • 5/ Polská mediální scéna a vliv masmédií na společnost: změny na mediálním trhu od začátku 90. let, jejich dopady na polskou společnost, dnešní média ve srovnání s médii období lidového Polska, dynamický rozvoj a sílící význam nových médií.
  • 6/ Ekonomický vývoj Polska po roce 1989: transformační proces v Polsku z prostorového a strukturálního hlediska, současný stav polského hospodářství, klíčová odvětví a vybrané ekonomické ukazatele, role Polska v mezinárodním obchodu, ekonomická centra a problematika regionálních disparit.
  • 7/ Proměny a trendy na polském trhu práce: r, charakteristické rysy pracovního trhu v Polsku, problematika rostoucích sociálních rozdílů a nerovností, otázka bohatství a chudoby v dnešním Polsku.
  • 8/ Politický systém Polska: klíčové pojmy a instituce v oblasti politického života, geneze současného polského politického systému, polská ústava, volební systém, hlavní události a charakteristické procesy v polské politice po roce 1989, proměny stranického systému.
  • 9/ Polsko v Evropské unii: příčiny a cíle evropského integračního procesu, hlavní instituce/orgány EU a jejich kompetence, vstup Polska do EU, pozitiva a negativa členství, argumenty názorových oponentů, role Polska v EU a vztah Poláků k ní.
Literatura
  • CHWALBA, Andrzej. Polsko 1989-2008 : dějiny současnosti. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009, 254 s. ISBN 9788073251857. info
  • DAVIES, Norman. Boże igrzysko : historia Polski. Translated by Elżbieta Tabakowska. Wyd. 7., poszerzone. Kraków: Znak, 2010, 1230 s. ISBN 9788324014231. info
  • BIELIK-ROBSON, Agata. Kim są Polacy. Warszawa: Agora, 2013, 147 s. ISBN 9788326812255. info
  • Jak żyją Polacy. Edited by Henryk Domański - Antonina Ostrowska - Andrzej Rychard. Wyd. 1. Warszawa: IFiS PAN, 2000, 457 s. ISBN 83-87632-64-3. info
  • BUDYTA-BUDZYŃSKA, Maŀgorzata. Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukove PWN, 2010, 316 s. ISBN 9788301162450. info
  • PRZYBYLSKI, Michal. Polský stát ve vztahu k národnostním a etnickým menšinám v letech 1945–2010. In Ivo Pospíšil, Roman Madecki a kolektiv. Česká polonistika: nové výzvy, nová témata. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 127-135. ISBN 978-80-210-5906-1. info
  • POSPÍŠIL, Ivo (ed.). Klíčové problémy slovanských areálů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 126 s. ISBN 978-80-210-5010-5. info
  • POSPÍŠIL, Ivo, Jiří GAZDA, Katerina KEDRON, Pavel KREJČÍ, Roman MADECKI, Ludvík ŠTĚPÁN a Václav ŠTĚPÁNEK. Slované a Evropa na počátku 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 104 s. ISBN 978-80-210-4487-6. info
  • Polacy wśród europejczyków : wartości społeczeństwa polskiego na tle innych krajów europejskich. Edited by Mirosława Marody - Aleksandra Jasińska-Kania. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2002, 319 s. ISBN 8373690018. info
  • Polacy w Brnie. Edited by Roman Madecki - Ludvík Štěpán. Vyd. 1. Brno: SvN Regiony, 2008, 285 s. ISBN 8086735133. info
  • Češi a Poláci v minulosti. Edited by Josef Macůrek. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1964, 434 s. URL info
Výukové metody
Přednášky, prezentace, diskuse v hodinách.
Metody hodnocení
Pravidelná docházka (alespoň dvoutřetinová účast), písemný test tvořený 4 otevřenými otázkami. Hodnocení zkoušky: 100–85 b. výborně (A), 84–80 b. velmi dobře (B), 79–70 b. dobře (C), 69–65 b. uspokojivě (D), 64–55 b. vyhovující (E), 54–0 b. nevyhovující (F).
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.