FF:PSA_019 Vývojová psychologie II - Informace o předmětu
PSA_019 Vývojová psychologie II
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Chvojková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iveta Ondroušková (cvičící)
Mgr. Kristýna Pánková (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 7:30–9:05 C33 a každý lichý pátek 7:30–10:45 C51
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_019/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Burešová, P. Chvojková, K. Millová, I. Ondroušková, K. Pánková
PSA_019/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Burešová, P. Chvojková, K. Millová, I. Ondroušková, K. Pánková
PSA_019/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Burešová, P. Chvojková, K. Millová, I. Ondroušková, K. Pánková - Předpoklady
- PSA_036 Vývojová psychologie I
Vývojová psychologie I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k vývoji rodiny) v dalších obecných i aplikovaných psychologických disciplínách. Absolvent kurzu je schopen předkládat argumentačně promyšlená stanoviska založená na znalostech vývojové psychologie ze všech věkových období lidského života.
- Osnova
- Období mladé dospělosti: specifika "vynořující se dospělosti", sociální vztahy, rodina a zaměstnání. Období střední dospělosti: krize středního věku, sociální vztahy, rodina a zaměstnání. Období starší dospělosti: biopsychosociální změny, odchod od důchodu, sociální vztahy a rodina, věkové stereotypy a předsudky. Období stáří: sociální vztahy a rodina, zdravotní péče, smrt a vyrovnávání se se ztrátou.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie.. Online. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 9788024613185. [citováno 2024-04-24] info
- doporučená literatura
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie : možnosti, které čekají. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 141 s. ISBN 9788024736044. [citováno 2024-04-24] URL info
- FARKOVÁ, Marie. Dospělost a její variabilita. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2009. 136 stran. ISBN 9788024724805. [citováno 2024-04-24] URL info
- Human development in adulthood. Online. Edited by Lewis R. Aiken. New York: Plenum Press, 1998. ix, 430 p. ISBN 0306457342. [citováno 2024-04-24] info
- ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. Online. In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997. s. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. [citováno 2024-04-24] info
- neurčeno
- Socioemotional development in cultural context. Online. Edited by Xinyin Chen - Kenneth H. Rubin. New York: Guilford Press, 2011. x, 342. ISBN 9781609181864. [citováno 2024-04-24] info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Online. Přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. 390 stran. ISBN 8073671247. [citováno 2024-04-24] info
- Handbook of adult development and learning. Online. Edited by Carol Hren Hoare. New York: Oxford University Press, 2006. xviii, 579. ISBN 9780195171907. [citováno 2024-04-24] info
- Middle adulthood : a lifespan perspective. Online. Edited by Sherry L. Willis - Mike Martin. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2005. x, 425. ISBN 076198853X. [citováno 2024-04-24] info
- ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging adulthood : the winding road from the late teens through the twenties. Online. Oxford: Oxford University Press, 2004. viii, 270. ISBN 9780195309379. [citováno 2024-04-24] URL info
- ROGOFF, Barbara. The cultural nature of human development. Online. Oxford: Oxford University Press, 2003. xiii, 434. ISBN 0195131339. [citováno 2024-04-24] info
- LEMME, Barbara Hansen. Development in adulthood. Online. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2002. xiv, 562 s. ISBN 0-205-33174-2. [citováno 2024-04-24] info
- SIGELMAN, Carol K. Life-span human development. Online. 3rd ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1999. xxi, 678. ISBN 0534354424. [citováno 2024-04-24] info
- GARDINER, Harry W., Jay D. MUTTER a Corinne KOSMITZKI. Lives across cultures :cross-cultural human development. Online. Boston: Allyn and Bacon, 1998. xxi, 330 s. ISBN 0-205-19182-7. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky (každý týden) a semináře (1x14 dní).
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ústní zkouškou, která zahrnuje učivo předmětů Vývojová psychologie I a Vývojová psychologie II. Tedy témata vývojové psychologie pokrývající teoretické a metodologické otázky a vývoj jedince v průběhu celého života.Pro připuštění k ústní zkoušce musí student splnit následující požadavky: minimální 80% účast na seminářích, včasné odevzdání domácích úkolů zadaných na seminářích (rešerše, prezentace atd.)
- Informace učitele
- Předmět byl inovován a podpořen z OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. Výuková videa, která jsou v rámci předmětu promítána, či vložena do studijních materiálů předmětu, slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/PSA_019