PSA_030 Praxe z poradenské psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/10. 10 dnů. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSA_030/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II cyklu, předpokládá se znalost témat a literatury, které jsou obsahem předmětů: PSA 019, PSA O36 - Vývojová psychologie I,II, PSA 052 Poradenská psychologie, PSA 053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Dvoutýdenní stáž (celkem 10 pracovních dnů) v pedagogicko psychologických poradnách a v dalších státních i nestátních institucích, které působí v oblasti péče o děti a dospívající v ČR.
Cílem předmětu je získání základní orientace a zkladního přehledu o práci psychologů v těchto zařízeních, tj. o psychologické praxi v rámci specializace na oblast poradenské psychologie.
Výstupy z učení
Student získá:
- základní znalost a orientaci v odborných praktických tématech, která jsou obsahem pracovní činnosti psychologů působících na těchto pracovištích;
- základní praktickou zkušenost z práce s klientem (pod supervizí psychologa);
- základní praktickou zkušenost z práce s diagnostickou metodou (pod supervizí psychologa).
Student bude schopen vypracovat požadované podklady z praxe v odpovídající úrovni zpracování.
Osnova
  • Praxe je dvoutýdenní, doporučuje se absolvovat: - jeden týden stáže v některé z pedagogicko-psychologických poraden - jeden týden stáže v dalších státních institucích působících v rámci resortu školství (např. v SPC, speciálních školách, domovech mládeže atd.), nebo i v zařízeních nestátních, které pracjí s dětmi a dospívajícími. Student má za úkol v průběhu stáže (po dohodě s psychologem, který stáž vede): - sejmout jednu anamnézu (pod supervizí psycholga) - pracovat s jednou diagnostickou metodou - dopor. WISC III (pod supervizí psychologa)
Literatura
    povinná literatura
  • Matějček Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. ISBN 978-80-262-0000-0
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. 2001. info
    doporučená literatura
  • Clinical interviewing. Edited by John Sommers-Flanagan - Rita Sommers-Flanagan. Fifth edition. 1 online r. ISBN 9781118270042. info
  • Cogenet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. ISBN 978-80-262-0499-2
  • Stuchlíková, I. a kol. (2005). Zvládání emočních problémů školáků. ISBN 80-7178-534-2
  • Weiss, P. a kol. (2011). Etické otázky v psychologii. ISBN 978-80-7367-845-6
  • Culley S., Bond T. (2008). Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. ISBN 978-80-7367-452-6
  • Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. ISBN 978-80-262-0741-2
  • caby, F., Caby, A. (2014). Příručka psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinami. ISBN 978-80-262-0710-8
  • MCLEOD, John. Doing research in counselling and psychotherapy. Third edition. Los Angeles: SAGE. xi, 269. ISBN 9781446201398. 2015. info
  • SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson. ii, 578. ISBN 9781292020730. 2014. info
  • MCLEOD, John. An introduction to counselling. Fifth edition. Meidenhead: McGraw Hill. xxv, 750. ISBN 9780335247226. 2013. info
  • MCLEOD, John a Julia MCLEOD. Counselling skills : a practical guide for counsellors and helping professionals. Second edition. Meidenhead: McGraw Hill. xiv, 356. ISBN 9780335244263. 2011. info
  • MCLEOD, John. The counsellor's workbook : developing a personal approach. Second edition. Maidenhead: McGraw Hill. xi, 228. ISBN 9780335228713. 2010. info
    neurčeno
  • Daniel Romer, Elaine F. Walker. Adolescent Psychopathology and the Developing Brain: Integrating Brain and Prevention Science. ISBN 9780195306262
  • Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. ISBN 978-80-262-0603-3
Výukové metody
Dvoutýdenní stáž, kterou si studenti zajistí samostaně na některém z doporučených pracovišť. Výuka probíhá blokově. Studenti mají povinnost vždy se podřídit řádu daného pracoviště a dodržovat pravidla profesionáloní etiky.
Metody hodnocení
Předpokladem získání zápočtu je odevzdání písemné práce, která obsahuje: - potvrzení aktivní účasti z jednotlivých pracovišť v "Protokolu o absolvování praxe z dětské poradenské psychologie" - písemné zpracování jedné anamnézy (sejmuté pod supervizí psychologa) - písemné zpracování jedné diagnostické metody (realizované pod supervizí psychologa), které obsahuje: pozorování z průběhu práce s metodou, přehled výsledků i základní diagnostické závěry - osobní reflexi stáže.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/psych/download/protokoly/det_por_ok.doc
Podle Studijního a zkušebního řádu MU existuje povinnost archivovat veškeré písemné materiály pouze 30 dní po ukončení předmětu.
D o p o r u č u j e m e studentům uchovávat v kopii potvrzené protokoly o praxi i další písemné materiály, které jsou předpokladem k udělení zápočtu.
Odůvodnění doporučení: Pokud chce absolvent pokračovat v profesní kariéře především v EU, jsou tyto dokumenty v poslední době v některých zemích striktně vyžadovány.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PSA_030