PSA_057 Psychoterapie dětí

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 10:00–11:35 C42, Út 16:40–18:15 zruseno D21
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_057/FNB: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Slezáčková
PSA_057/Spondea_A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Humpolíček
PSA_057/Spondea_B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Humpolíček
PSA_057/KU_DD: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Humpolíček
PSA_057/Jaja_Paja: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Humpolíček, A. Slezáčková
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní účast na pednáškách a seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
Osnova
  • Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto: Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.) Cíle terapie Fáze terapeutického procesu Katalyzátory (nástroje) procesu terapie Terapie hrou Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách Technika vyprávění příběhu Rodinná terapie Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami Náplň a struktura jednotlivých seminářů je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto: Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání MR a dti s psychotickými projevy Sy ADD, ADHD versus LMD Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí možnosti a meze psychoterapie Sy CAN, PTSD Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících Obecne předmět zahrnuje tyto tematické okruhy: 1.Fáze terapie 2.Katalyzátory zmny 3.Teorie rodiny a rodinná terapie 4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall) 5.Všeobecná teorie systém 6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz) 7.Strukturální teorie (Minuchin) 8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman) 9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
Literatura
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
  • HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
Poslední úprava provedena dne: 21.5.2007. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.