PSA_061 Psychologie zdraví

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Píšková (pomocník)
Mgr. Tereza Váňová (pomocník)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 C33
Předpoklady
PSA_040 Neurovědy && PSA_042 Psychopatologie && PSA_039 Psychol. osobnosti II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět se vypisuje pro studenty 3. roč. - tj. 5. semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o základních výzkumných a aplikačních oblastech psychologie zdraví. Poznatky budou respektovat bio-psycho-sociální koncepce lidské existence ve zdraví a nemoci. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět bio-psycho-sociálním souvislostem zdraví a nemoci a použít získané informace k navržení konkrétních zdraví podporujících intervencí.
Osnova
  • 1. Psychologie zdraví - předmět, historie, základní termíny, příbuzné obory 2. Hlavní tématické oblasti psychologie zdraví - přístupy, koncepce, modely 3. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví, globální pojetí zdraví (vč. morálních a spirituálních faktorů) 4. Významní představitelé psychologie zdraví u nás a ve světě 5. Prevence a podpora zdraví, zdraví podporující chování. Pozitivní emocionalita a zdraví 6. Vývoj pojetí a definice nemoci, etiologie, etiopatogeneze, nosologie 7. Rizikové a protektivní, ovlivnitelné a neovlivnitelné faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí 8. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti 9. Komunikace v oblasti zdraví a nemoci, interakce a spolupráce mezi lékařem (psychologem) a pacientem (klientem) 10. Odborné společnosti psychologie zdraví u nás a v zahraničí, odborná periodika, mezinárodní spolupráce 11. Veřejná zdravotní politika a zdraví podporující životní prostředí
Literatura
    povinná literatura
  • KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 263 s. ISBN 8020013075. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
    doporučená literatura
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 304 s. ISBN 9788024735078. URL info
  • PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 9788024729596. URL info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava, Zuzana SLOVÁČKOVÁ, Ludmila FIALOVÁ a Vladimír KEBZA. Předpoklady zdraví a životní spokojenosti. 1. vyd. Brno: MSD, 2008, 141 s. svazek 1. ISBN 978-80-7392-010-4. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie zdraví a nemoci. Brno, 2007. URL info
  • VAŠINA, Lubomír. Psychosociální stres u sociálních a pedagogických pracovníků a sanoterapie. In Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Bonny Press Brno, 2007, s. 221-240. ISBN 978-80-902936-9-4. info
  • HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 9788024714240. URL info
  • PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 629 stran. ISBN 8072546570. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vydání 1. Praha: Grada, 2002, 198 stran. ISBN 8024701790. info
  • ŠOLCOVÁ, I. a KEBZA, V. Sociálně založené nerovnosti ve zdraví: současný vývoj ve světě a stav u nás. Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology. 2002, č. 46, s. 219-224. ISSN 0009-062X. info
  • VAŠINA, Lubomír. Sanoterapie. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 1999, 300 s. Řada psychologická. ISBN 80-210-2017-2. info
  • VAŠINA, Lubomír. Nové paradigma psychosomatických a somatopsychických vztahů a somatická psychoterapie - sanoterapie. 1996, 268 s. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Rozhovor lékaře s pacientem : [učební text]. Vyd. 2. přeprac. V Brně: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1995, 155 s. ISBN 807013187X. info
    neurčeno
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava, Helena KLIMUSOVÁ, Zuzana SLOVÁČKOVÁ a Vladimír KEBZA. Optimismus a chování vztahující se ke zdraví. In Bartošová, K., Čerňák, M., Humpolíček, P., Kukaňová, M., Slezáčková, A. Sborník příspěvků z konference Sociální procesy a osobnost Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty. Brno: Tribun EU, 2011, s. 65-69. ISBN 978-80-263-0029-8. info
  • HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ. Výchova k psychické odolnosti dítěte : silní pro život. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024722061. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Některé psychofyziologické souvislosti resilience. 1. vyd. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2007, 77 l. ISBN 9788086174129. info
  • MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 2007, 84 s. ISBN 8073680351. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. 1. vydání. Praha: Grada, 2006, 204 s. ISBN 80-247-1370-5. info
  • VAŠINA, Lubomír. Aktuální otázky psychosomatiky a sanoterapie. Annales psychologici. Brno: Masarykova univerzita, 1995, roč. 44, I-29, s. 121-128. ISSN 0068-2705. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Vážně nemocný mezi námi : [rady nemocným]. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 107 s. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených : jak zlepšovat psychický stav nemocných : [příručka pro zdravotnické pracovníky]. Praha: Avicenum, 1985. info
Výukové metody
přednášky, diskuze, skupinové prezentace, práce se zahraničními zdroji
Metody hodnocení
Seminární práce, písemný test. Účelem písemného testu je ověřit úroveň studentových znalostí v hlavních teoriích, konceptech a vědeckých poznatcích předmětu a zjistit jeho/její schopnost uspořádat a propojit získané poznatky do logického celku. Písemný test se skládá z 20 tázek. Minimální požadovaná úspěšnost je 75%.
Informace učitele
Poslední změna provedena 13.9. 2013. Alena Slezáčková
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015.