PSA_16 Sociální psychologie I (interpersonální kognice)

Filozofická fakulta
podzim 2000
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Sociální psychologie I (interpersonální kognice) uvádí studenty do problematiky sociálního chování a individuální zkušenosti člověka v sociálním kontextu. Přednášky informují o tradičních i soudobých výzkumech a jsou doplněny praktickými cvičeními v malých skupinách studentů v rámci seminářů.
Osnova
  • 1. Úvod do sociální psychologie Předmět studia SP, SP v kontextu příbuzných disciplín. Historie SP, základní trendy v sociálně psychologickém myšlení 20. století, odraz hlavních psychologických škol 20.stol. v SP, současná vlivná paradigmata. Metody výzkumu v SP, aplikační možnosti SP. 2. Sociální kognice a) vztah k sobě samému Vztah k sobě samému jako produkt sociální interakce - sebeuvědomění, sebevědomí, sebeobranné a sebepodporující mechanismy. b) sociální percepce a kategorizace Schéma procesů sociální percepce - první dojem vers. komplexní posouzení. Utváření dojmů o druhých lidech, spjatost percepce s motivací. Zkreslení a chyby v sociální percepci. Pojem sociálního stereotypu (autostereotyp a heterostereotyp). Spjatost percepce s procesy atribuce. c) interpretace sociální reality - teorie atribuce Naivní psychologie F. Heidera, implicitní teorie osobnosti H. Kelleyho jako východiska atribučních přístupů. Teorie kauzálních schémat, základní principy atribuování. Chyby v atribučních procesech (zákl. atribuční chyba), atribuce úspěchu a neúspěchu. 3. Socializace a identita osobnosti a) socializace osobnosti Základní charakteristiky procesu socializace, tři úrovně projevování socializace: organismus vers. prostředí, subjekt vers. objekt a osobnost vers. skupina. Imitace a identifikace jako základní formy sociálního učení, význam primárních skupin. Význam rané sociální zkušenosti a uspokojení bazálních psychosociálních potřeb pro pozdější vývoj. Životní spokojenost a pocit osobní a sociální kompetence jako ukazatele úspěšné socializace. b) osobní a sociální identita Osobní a sociální identita - základní vymezení, vývojový pohled na jejich utváření.
Literatura
  • SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
  • KRECH, David, Richard S. CRUTCHFIELD a Egerton L. BALLACHEY. Človek v spoločnosti : základy sociálnej psychológie. Vyd. 1. Bratislava: Vydavatel'stvo Slovenskej akadémie vied, 1968, 629 s. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • JANOUŠEK, Jaromír. Sociální psychologie. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 185 stran. info
  • JANOUŠEK, Jaromír. Metody sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 256 s. URL info
  • Journal of Personality and Social Psychology
  • Journal of Social Psychology
  • European Journal of Social Psychology
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, jaro 2002.