PSB_202 Didactics of psychology II

Faculty of Arts
Spring 1999
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
PSB_78.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). 2. Předmět didaktiky psychologie. 3. Předmět a základní kategorie obecné didaktiky, obecná didaktika a její vztah k didaktice psychologie. 4. Didaktický přínos J.A. Komenského, J.J. Rousseaua, J.H. Pestalozziho, J.F. Herbarta, K.D. Ušinského aj.). 5. Vzdělávání učitelů psychologie (celoživotní vzdělávání). 6. Charakteristika osobnosti učitele psychologie. 7. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování. 8. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. 9. Psychologické podmínky vyučovacího procesu. 10. Vyučovací metody a jejich uplatnění ve vyučování psychologii. 11. Psychologické základy didaktických zásad. 12. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování (semináře, exkurze, individuální práce s žáky). 13. Problémové vyučování a jeho využití při vyučování psychologie. 14. Využití samostatné činnosti žáka. 15. Modernizace výuky psychologie. Profilace výuky psychologie podle typů středních odborných škol, středních odborných učilišť, gymnázií, vysokých škol. 16. Materiální didaktické prostředky (učební pomůcky a didaktická technika) ve výuce psychologie; kabinet názorných pomůcek. 17. Didaktická analýza učiva. 18. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v psychologii (cíle zkoušení a hodnocení, druhy zkoušení, formy zkoušení, použití didaktických testů). 19. Cvičení v hodinách psychologie. Demonstrace jednoduchých psychologických pokusů. 20. Psychologické hry a jejich využití. 21. Situační metoda. Sociálně psychologický výcvik. 22. Práce s literaturou ve výuce psychologie. 23. Psychologický pojem, jeho druhy a vztahy mezi pojmy. Vymezování a vysvětlování psychologických pojmů. 24. Výběr a uspořádání učiva v psychologii. 25. Výklad předmětu psychologie a jejích základních metod. 26. Výklad systému psychologických vědních disciplín a jejich úkolů v praxi. 27. Výklad podstaty duševního života. 28. Výklad čití a vnímání; jednoduché psychologické pokusy k demonstraci některých zákonitostí a zvláštností vnímání. 29. Výklad představivosti (představy a fantazie); jednoduché psychologické pokusy. 30. Výklad paměti; jednoduché psychologické pokusy. 31. Výklad učení; jednoduché psychologické pokusy. 32. Výklad pozornosti; jednoduché psychologické pokusy. 33. Výklad myšlení a řeči; jednoduché psychologické pokusy. 34. Výklad emocí a citů; jednoduché psychologické pokusy. 35. Výklad volního procesu. 36. Výklad činnosti. 37. Výklad psychologie osobnosti. atd.
Literature
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring1999/PSB_202