PSB_24 Výzkumné studie v psychologii

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Pá 10:00–16:35 C31
Předpoklady
Obsah předmětu vyžaduje, aby studenti byli obeznámeni se základními pojmy z oblasti metodologie psychologie (proto by měli mít absolvovanou nejméně Metodologii psychologie I). Důležitá je rovněž znalost cizího jazyka (nejlépe angličtiny) na úrovni umožňující porozumět odbornému textu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: seznámit se podrobněji s významnými výzkumnými studiemi z oboru psychologie - studiemi, o jejichž závěrech se studenti učí v obecné, sociální, vývojové psychologii či psychologii osobnosti; kriticky zhodnotit výsledky, metodologické aspekty a omezení jednotlivých studií; poznat konkrétní příklady využití výzkumných metod (experimentální studie, korelační studie, případové studie, dotazníková šetření atd.); prezentovat kritické zhodnocení výzkumné studie podle vlastního výběru.
Osnova
  • Konkrétní studie a pořadí jejich probírání je stanoveno po dohodě se studenty na začátku semestru.
Literatura
  • Thigpen, C.H. & Cleckley, H. (1954). A case of multiple personality. Journal of Abnormal and Social Psychology, 48, 135-151.
  • Eysenck, H.J. (1952). The effects of psychotherapy: An evaluation. Journal of Consulting Psychology, 16, 319-324.
  • Samuel, J. & Bryant, P. (1984). Asking only one question in the conservation experiment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 25, 315-318.
  • Blackmore, S. J. (1988). Visions of the dying brain. New Scientist, 118, 43-46.
  • Sperry, R. W. (1968). Hemisphere disconnection and unity in conscious awareness. American Psychologist 23, 723-733.
  • Festinger, L. & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-211.
  • Hodges, J. & Tizard, B. (1989). Social and family relationships of ex-institutional adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 77-97.
  • Piliavin, I., Rodin, J. & Piliavin, J. (1969). Good samaritanism: An underground phenomenon? Journal of Personality and Social Psychology, 13, 289-299.
  • Rosenhan, DL (1973). On being sane in insane places. Science, 179, 250-258.
  • Baron-Cohen, S., Leslie, A.M. & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a
  • Bandura, A., Ross, D. & Ross, S.A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582.
  • Milgram, S. (1963). Behavioral study of obedience. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67, 371-378.
  • Deregowski, JB (1972). Pictorial perception and culture. Scientific American, 227, 82-88.
  • Nisbett, R.E., Caputo, C., Legant, P. & Marecek, J. (1973). Behaviour as seen by the actor and as seen by the observer. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 154-164.
  • Haney, C., Banks, C. & Zimbardo, P. (1973). A Study of Prisoners and Guards in a Simulated Prison. Naval Research Review, 30, 4-17.
  • Schachter, S. & Singer, S. (1962). Cognitive, Social and physiological determinants of emotional state. Psychological Review, 69, 379-399.
  • Bennett-Levy, J. & Marteau, T. (1984). Fear of animals: What is prepared? British Journal of Psychology, 75, 37-42.
  • Freud, S. (1909). Analyse der Phobie eines fünfjährigen Knaben. GW VII, 241-377.
  • Gardner, R. A. & Gardner, B. T. (1969). Teaching sign language to a chimpanzee. Science, 165, 664-672
  • Loftus, E.F., Miller, D.G., & Burns, H.J. (1978). Semantic integration of verbal information into a visual memory. Journal of Experimental Psychology, 4, 19-31.
  • Watson, J.B. & Rayner, R. (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14.
Metody hodnocení
Výuka je organizována ve třech blocích. V posledním bloku studenti prezentují hodnocení výzkumné studie podle vlastního výběru. Tato prezentace a také aktivní účast v diskusi je předpokladem pro splnění kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010.