PSB_39 Psychologie ve školní praxi

Filozofická fakulta
jaro 2003
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
absolvování 1. cyklu studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program těsně navazuje na základní poznatky získané v předmětu pedagogická psychologie se snahou prohloubit je a rozšířit o některé další vybrané otázky. Pozornost je soustředěna především na témata diskutovaná ve výchovně vzdělávací praxi.
Osnova
  • 1. Metody učení. 2. Psychologické aspekty programovaného učení. 3. Odměny a tresty a jejich užití ve škole. 4. Úzkost, strach ve škole. 5. Nuda ve škole. 6. Humor ve školní třídě - žákovský a učitelský. 7. Tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. 8. Žák a jeho temperament. 9. Výchovné problémy s dětmi a mládeží, poruchy chování (disociální, asociální a antisociální). Možnosti ovlivnění chování žáka, převýchova. 10. Úloha pohlaví učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu. 11. Asertivita ve škole.
Literatura
  • Zelina, M. , Zelinová, M.: Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava 1990.
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • LOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Edited by Alena Vališová. 2. vyd. Jinočany: H & H, 1994, 152 s. ISBN 80-85787-29-6. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • Umění lehce se učit :nové metody, které vám ulehčí učení. Edited by Kurt Tepperwein, Translated by Blanka Kubisková. [1. vyd.]. Pelhřimov: STANOVUM, 1993, 157 s. ISBN 80-900784-4-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
Metody hodnocení
přednáška a seminář, výstup: kolokvium (referát)
Informace učitele
Další literatura bude doporučována v průběhu výuky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2002, jaro 2004.