PSB_501 Choice questions of school psychology

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Wed 10:00–11:35 C51
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsahem povinně volitelného kurzu budou témata diskutovaná ve výchovně vzdělávací práci. Pozornost bude věnována vybraným otázkám z oblasti školní psychologie se zaměřením na analýzu některých aktuálních problémů v současné škole a na možnosti jejich řešení. Snahou kurzu je prohloubit základní poznatky, které student získá v předmětu pedagogická psychologie, a rozšířit je o některé další vybrané otázky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Metody učení. 2. Učební (studijní) styly. 3. Odměny a tresty a jejich užití ve škole. 4. Úzkost, strach ve škole. 5. Nuda ve škole. 6. Humor ve školní třídě - žákovský a učitelský. 7. Tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. 8. Nadané děti - poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. 9. Žák a jeho temperament. 10. Výchovné problémy s dětmi a mládeží, poruchy chování(disociální, asociální a antisociální). Možnosti ovlivnění chování žáka, převýchova. 11. Úloha pohlaví učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu. 12. Asertivita ve škole. 13. Stres a syndrom vyhoření u učitelů. 14. Sociální klima ve třídě. 15. Zátěž a přetěžování dětí ve škole. aj. Pozn.: Jedná se pouze o návrhy témat. Další témata jsou otevřená dle zájmu studentů. Další literatura bude doporučována v průběhu výuky dle diskutovaných témat.
Literature
  • ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 209 s. ISBN 807290213X. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • LOKŠOVÁ, Irena and Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
  • LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris, 2001, 394 s. ISBN 8088778328. info
  • LOKŠA, Jozef and Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
  • VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Vyd. 3., uprav. Jinočany: H a H, 1998, 181 s. ISBN 80-86022-41-2. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • Umění lehce se učit :nové metody, které vám ulehčí učení. Edited by Kurt Tepperwein, Translated by Blanka Kubisková. [1. vyd.]. Pelhřimov: STANOVUM, 1993, 157 s. ISBN 80-900784-4-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • ZELINA, Miron and Milota ZELINOVÁ. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Vyd. 1. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1990, 130 s. ISBN 8008004428. info
  • HRABAL, Vladimír, František MAN and Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
Assessment methods (in Czech)
typ výuky: přednáška a seminář, požadavky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, referát (volba tématu dle vlastního výběru), výstup: kolokvium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/PSB_501